La direcció d’À Punt Mèdia vol incrementar les audiències televisives, i per fer-ho ha plantejat augmentar els continguts en castellà i així poder penetrar en les comarques castellanoparlants, bàsicament a la província d’Alacant i a l’interior de València. A més d’incrementar l’audiència, un altre argument utilitzat és el de l’accés a més continguts (de la FORTA) en el marc d’un pressupost limitat.

Las Provincias avançava dijous que el director general d’À Punt, Alfred Costa, fins i tot havia contactat amb alguns grups parlamentaris, com ara Ciutadans, per tal d’estudiar un possible canvi en el contracte programa i la llei de creació de l’ens públic de 2016, que estableix el valencià com a llengua vehicular dels mitjans.

No sembla però que tingui gaires possibilitats de prosperar aquest canvi legislatiu, ja que els tres partits del pacte del Botànic (PSPV, Compromís i Podem) d’entrada s’hi han mostrat contraris. Però el debat ja és damunt la taula.

Acció Cultural del País Valencià i Escola Valenciana han expressat la seva preocupació, tot i considerar “altament improbable que qualsevol altre text alternatiu a l’actual assolisca un acord superior al que es va aprovar el 2016”. La normativa va prosperar amb els vots favorables de PSPV, Compromís i Podem; l’abstenció de Cs, i el vot contrari de PP.

Tot i així, davant la “possibilitat de castellanització” d’À Punt, ambdues entitats ressalten que “les màximes audiències de la televisió pública valenciana sempre han sigut amb continguts de proximitat, en valencià i arrelats al territori, i que la normalització del valencià és una de les principals tasques dels mitjans públics de comunicació”.

ACPV i Escola Valenciana demanaran reunir-se conjuntament amb la direcció d’À Punt i la presidència de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació per tal de mostrar la seva oposició i demanar que “es mantinga la vocació de servei públic, respecte a l’oficialitat del valencià i a la funció de la ràdio i televisió públiques com a instruments per a dignificar-la i promoure’n l’ús”.

A més, ambdues també traslladaran la seva aposta per “un model de qualitat, professionalitat i proximitat, amb col·laboració efectiva amb TV3 i IB3 per a la coproducció de programes i la compra conjunta de drets”. Acció Cultural i Escola Valenciana entenen que aquest és “el model d’èxit contrastat, el que pot donar un producte competitiu, atractiu i amb audiències”.