Alfred Costa, durant la seva intervenció (foto: AMIC Valencians).

“El valor de la proximitat està molt lligat al servei públic. Hi ha molts temes que preocupen a la comunitat i que només ho poden recollir els mitjans territorials”, així ho ha assegurat el director general d’À Punt Mèdia, Alfred Costa, en la ponència inaugural de la segona Jornada de Periodisme de Proximitat, organitzada per AMIC Valencians aquest dilluns a València.

Costa ha subratllat que “la cohesió territorial també és política pública i transversal. Desplacem periodistes i càmeres als llocs on hi ha una notícia a explicar i d’aquesta forma evitem el discurs centralista”. La ponència ha estat centrada en l’aposta per la proximitat i el territori d’À Punt.

A continuació, la professora i investigadora de la Universitat Autònoma de Barcelona, Carmina Crusafon, ha analitzat les tendències dels mercats mediàtics internacionals des d’una mirada global i com afecten als mitjans de proximitat. “Al centre de l’estratègia ha d’estar el telèfon mòbil”, ha reblat Crusafon.

En aquest sentit, el catedràtic de Periodisme de la Universitat Jaume I de Castelló, Andreu Casero, ha subratllat que “o utilitzem nosaltres les xarxes socials, o ho faran altres”. Casero ha presentat el projecte Nous formats informatius per al periodisme de proximitat a les xarxes socials, amb el qual va guanyar la segona edició del Premi de Recerca en Nous Models de Negoci per a Empreses de Periodisme de Proximitat organitzat per l’AMIC.

En la darrera ponència, Montse Soler, assessora de l’Aula d’Innovació de l’AMIC, ha analitzat la relació entre els mitjans i les empreses: “Hem d’explicar com nosaltres podem ajudar-les i hem de tenir un objectiu molt clar i estar ben preparats”, ha dit.

Sota el títol Aprenentatges, noves eines tecnològiques i noves oportunitats per a modernitzar els mitjans de proximitat impresos i digitals en valencià, la jornada ha analitzat els nous desafiaments que planteja la xarxa al món del periodisme de proximitat.

Grau: “La publicitat s’ha reduït dràsticament”

El president d’AMIC Valencians, Ramon Grau, ha obert la jornada: “Aquests moments són d’una gran dificultat per als mitjans de proximitat, per una banda, estem obligats com a sector essencial, a doblar esforços, donar informació treballant en condicions molt difícils, a estar a prop de les nostres comunitats. I per una altra, la publicitat de sectors com el comerç, hostaleria i serveis, s’ha reduït dràsticament”, ha manifestat en la seva intervenció.

Per la seva part, el subdirector general de la Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme de la Generalitat Valenciana, Marc Jiménez, ha dit que “la informació local crea una societat més plural i democràtica. La tasca fonamental del periodisme és dir a les administracions el que hem de millorar”.

La jornada d’AMIC Valencians –que aplega més d’una setantena de mitjans impresos i digitals del País Valencià– ha comptat amb una cinquantena de professionals del sector –directors de mitjans digitals i impresos valencians, i experts en mitjans d’informació de proximitat–, la majoria dels quals de forma presencial a l’Hotel NH València Center.