Mercedes Piera, Cristina Serradell, Oscar Iniesta i David Boronat Boronat (foto: Col·legi de Màrqueting i la Comunicació de Catalunya).

El Palau Robert de Barcelona ha acollit aquest dijous una nova sessió del cicle El Mirador Indiscret del Col·legi de Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, en aquesta ocasió sobre els reptes i les oportunitats de la internacionalització.

En la sessió han participat Cristina Serradell, directora de la unitat de negoci internacional d’ACCIÓ; Oscar Iniesta, soci director sènior de LLYC, i David Boronat, president executiu de Multiplica, moderats per Mercedes Piera, consultora en relacions públiques i protocol i coach a MP Public Relations.

La trobada ha servit per confirmar la rellevància que pot tenir per a les empreses de màrqueting i comunicació plantejar-se obrir mercats i apostar per la internacionalització, segons ha destacat el Col·legi.

Cristina Serradell ha explicat els tres motius principals pels quals una empresa decideix internacionalitzar-se. El primer és créixer per arribar a més públic. El segon motiu, per diversificar el risc i fer les empreses més resilients. I per últim, per ser més competitives.

D’altra banda, Serradell ha afirmat que internacionalitzar-se és una inversió a mig termini que requereix d’un muscle financer, i s’ha de fer de forma planificada per assumir aquests costos. També ha apuntat que és necessari definir una estratègia, realitzar una bona anàlisi interna, saber on es vol anar, i a través de quins canals i amb quins recursos.

Per la seva part, Oscar Iniesta ha iniciat la intervenció afirmant que la internacionalització és un procés viu que un cop comença no acaba, ja que evoluciona. D’altra banda, ha assenyalat que l’empresa ha de tenir una cultura i vocació global, així com una missió social. Segons ha subratllat, és clau el propòsit enfocat a la internacionalització.

Per acabar, Iniesta ha donat algunes claus per a la internacionalització: tenir una vocació internacional del negoci; disposar d’una aposta corporativa estratègica; aconseguir unes aliances amb xarxes internacionals, i tenir gent dins l’empresa disposada a sortir a l’exterior.

La darrera intervenció ha estat la de David Boronat, qui ha manifestat que cal ser conscient que quan t’internacionalitzes ningú t’està esperant, i que si arribes a un mercat on hi ha competència has d’identificar molt bé quin és el teu tret diferencial i específic. A més, ha parlat de la importància d’entendre la cultura i la societat del lloc on et trobes per no fracassar, i ha subratllat la necessitat d’establir-se en el lloc on es vol obrir mercat.

Boronat també ha alertat que s’ha de tenir en compte que hi ha mercats molt tancats on és millor fer adquisicions i entrar amb socis locals. A més, ha remarcat la importància de connectar amb els socis en cadascun dels països perquè la relació s’aguanti en el temps. En aquest sentit, ha afirmat que és necessari construir una relació honesta i de confiança.