Enric Nel·lo (Barcelona, 1968) és, per segon any consecutiu, el curador del festival d’innovació en comunicació Sitges Next, que celebra la seva setena edició el 10 i l’11 de novembre. Publicista de cap a peus, compta amb una sòlida trajectòria professional a Catalunya com a responsable creatiu a Grey, Shackleton, Havas i Proximity. El seu treball ha estat reconegut en festivals estatals i internacionals com Canes, c de c, D&AD, One Show i el Sol, on també ha participat com a jurat. Actualment és el director creatiu de Full Circle Karma i vocal del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya. A Comunicació 21, Nel·lo aposta perquè el Sitges Next continuï creixent i esdevingui un festival de referència mundial.

Segon any consecutiu com a curador del Sitges Next. Vista amb perspectiva la trajectòria del festival, què ha aportat Enric Nel·lo en les dues edicions?
Fins ara el festival tenia un toc més eclèctic, però juntament amb l’equip de treball que hi ha al darrere, vam adonar-nos que havíem de focalitzar el missatge. Si volíem ser referents en el sector, havíem de ser més concrets. En aquests dos anys hem sigut molt coherents, igual que ho serem en els pròxims anys, i d’aquí no ens hem de moure.

En una entrevista a Comunicació 21 publicada dies abans del Sitges Next 2021, asseguraves que el repte de la sisena edició era inspirar l’audiència. Es va assolir?
Sí, crec que sí. Va ser una edició molt bona, amb ponents de primer nivell i bastant eclèctics, com aquest any. La programació va tocar diferents àmbits, i va ser molt interessant. El nostre sector és molt ampli, cada vegada més surten nous actors i volem donar veu a tothom. Per això, no cobrim només una part del sector, sinó tots els seus vessants. La innovació lliga amb qualsevol sector, i el Sitges Next posa l’enfocament en la comunicació.

Què ofereix el festival al públic assistent i al sector?
L’audiència ve a aprendre i entendre com està evolucionant el nostre sector; cada cop més tenim finestres obertes que el fan més apassionant. Ara tenim moltes maneres d’explicar històries, molts contextos i narratives diferents, i és bo veure diferents punts de vista de la gent del sector. Entenem la innovació com la capacitat d’explicar una història, sigui la que sigui.

Quin és el repte de l’edició d’enguany?
Estem donant consistència i coherència al Sitges Next. El sector cada cop evoluciona més de pressa i hem d’estar alerta de tots els nous llenguatges i les maneres d’expressar que apareixen. Hem de veure la capacitat d’innovar i ser efectius, al darrere hi ha una marca o una empresa. La prioritat del sector és com podem utilitzar la innovació per arribar a les audiències que ens demanen. Hem d’estar permanentment al dia, la innovació no s’atura.

“Volem continuar internacionalitzant el Sitges Next”

Els ponents són els que marquen el segell de qualitat del festival?
Sí, per això els convidem. I ho fem perquè han sigut rellevants i perquè històricament els seus projectes són innovadors i han trencat esquemes dins el sector. Aquest any s’han ofert molts professionals per participar en el festival com a ponents; això vol dir que ho estem fent bé i ens genera il·lusió.

Alba Vence, Alfonso García-Valenzuela, Germán Silva i Mathieu Felix són alguns dels ponents confirmats pel Sitges Next 2022. Són els plats forts?
Honestament, els plats forts ho són tots, i ho dic de debò. Més enllà de noms, puc assegurar que tots els ponents són de màxima categoria. Tots ens vindran a explicar experiències i estratègies al voltant de la innovació en la comunicació.

“Hi havia marques que durant la pandèmia van invertir més que mai en publicitat i n’han sortit més reforçades”

El Sitges Next té cada cop més seguiment de portes enfora?
Sí, volem continuar internacionalitzant el Sitges Next. Però això no es fa d’un dia per l’altre. El festival té un pressupost i compta amb una inversió des de l’Ajuntament de la ciutat. Des d’aquest punt de partida, hem de veure com podem créixer. Això es fa de mica en mica, cap festival passa a ser de referència des de que neix. La missió és convertir el Sitges Next en un festival de referència a escala mundial.

Això els obligarà a pensar en altres espais a la ciutat molt més amplis?
Sí, hem de buscar espais cada cop més amplis per poder donar cobertura a tota l’audiència. Actualment, tenim la limitació dels aforaments, però l’ambició és que el festival sigui cada cop més gran. Un cop acabi aquesta edició, hi treballarem.

Què ha après el sector de la pandèmia?
Tant les marques com els anunciants han après que la publicitat no és una despesa, sinó una inversió. Durant la pandèmia, hi havia marques que van invertir-hi més que mai, i ara són marques que han sortit més reforçades.

Així, el sector ha recuperat el batec de 2019, de prepandèmia?
La pandèmia no només l’hem deixat enrere sinó que, fins i tot, el sector està millor. Els professionals han recuperat l’energia que els va treure la pandèmia, i el sector s’està especialitzant. Actualment, estan sorgint moltíssimes agències focalitzades en serveis que donen resposta a demandes molt específiques. Per tot plegat, el sector està més viu i divertit que mai.