José Ángel Abancéns (Saragossa, 1952) és el president de l’Associació Empresarial de Publicitat, l’entitat que des de fa gairebé un segle agrupa el col·lectiu d’agències a Catalunya. Format acadèmicament a l’Escola Oficial de Publicitat, en l’àmbit professional s’hi dedica des de fa més de 50 anys. És el president d’AB MABA Publicidad i va ser distingit Premi Nacional de Comunicació 2011 per la Generalitat. Després de 40 anys vinculat a l’Associació Empresarial de Publicitat (13 dels quals com a president), avança a Comunicació 21 que després de l’estiu deixarà ser-ne el cap visible.

Més de 50 anys lligat a la publicitat. Quin va ser el seu lligam?
El meu pare, Ángel Abancéns Martínez, qui l’any 1966 va fundar l’agència AB MABA Publicidad. Som de Saragossa i vaig arribar a Catalunya quan era un nen, tenia vuit anys. El pare, aleshores, estava vinculat al sector del turisme a través de l’agència Marte, que es va transformar en una agència de publicitat. Poc després va crear la seva pròpia agència. Des de fa uns anys també hi treballa el meu fill Alejandro, que és la tercera generació Abancéns.

Tres generacions Abancéns que han vist l’evolució que ha tingut la publicitat durant mig segle.
Sí, és evident. Tot i que jo soc en el món de la publicitat pel meu pare, la primera generació que representava ell va ser relativament curta perquè, de seguida, vaig entrar-hi jo. En la meva etapa com a director general, l’agència va viure la millor època coincidint amb els temps de màxima esplendor de la publicitat al país. La transformació digital i tecnològica ha estat a càrrec d’Alejandro, jo ja no estic fet per aquesta nova revolució que exigeix l’actual mercat. El sector ha canviat molt en pocs anys.

Quina és la missió de l’Associació Empresarial de Publicitat?
La defensa i representativitat del sector, el suport professional i empresarial als seus membres i la responsabilitat ètica de la nostra activitat cap a la societat. Des de l’Associació que representa el gremi, els associats compten amb tota la informació, el suport, la gestió i les connexions possibles perquè puguin fer més efectiu el treball d’una agència de publicitat.

13 anys com a president i més de 40 en diferents juntes. Què ha aportat durant aquest temps liderant l’associació?
He aportat, sobretot, enfortir l’essència per la qual es defineix la mateixa Associació. És a dir, que qualsevol problemàtica que he tingut en la meva pròpia agència de publicitat ha estat la mateixa associació qui m’ha donat el suport per resoldre-la. Aquest és el missatge que he volgut transmetre sempre als nostres associats. I també que, més enllà de la competència que hi ha al sector, he fomentat sempre la concòrdia, l’entesa i el respecte entre els professionals.

“Gairebé 100 anys des de la seva fundació continuem sent l’única associació empresarial del sector a Catalunya, i totalment compromesa amb el desenvolupament i defensa de l’activitat publicitària”

Encara té corda per seguir més anys com a president?
No, ha arribat l’hora de deixar pas a saba nova a l’Associació Empresarial de Publicitat. He de confessar que he perdut la il·lusió per seguir lluitant. I ho dic a contracor després de tants anys prioritzant el sector de la publicitat a Catalunya arreu. La meva intenció és deixar el càrrec abans que acabi aquest any, i puc avançar-vos, també, que ja hi ha un possible candidat a rellevar-me.

L’associació farà 100 anys el 2026.
Així és. I gairebé 100 anys des de la seva fundació continuem sent l’única associació empresarial del sector a Catalunya, i totalment compromesa amb el desenvolupament i defensa de l’activitat publicitària al nostre país. L’Associació ha d’adaptar-se a la nova realitat per seguir caminant per sumar 100 anys més.

Com està patint la pandèmia el sector de la publicitat?
Amb preocupació, tenint en compte que el Govern espanyol no disposa d’ajuts per als professionals de la publicitat i que fins aquesta setmana no s’ha constituït el nou Govern de Pere Aragonès a Catalunya. En uns dies haurem de sol·licitar-los un seguit d’ajuts directes dirigits als professionals de la publicitat. És una prioritat per no perdre, encara més, el pols respecte a Madrid, que fa molts anys va assumir-ne el lideratge.

El Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya va presentar el mes passat el nou Hub del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya. Com veuen aquest projecte des de l’Associació?
És un projecte del mateix Col·legi, del qual no hi tenim res a veure. Sincerament he de dir que des que l’Associació Empresarial de Publicitat ja ho fem des de fa molts anys, però sense fer tant de soroll. Disposem d’unes instal·lacions a l’Eixample de Barcelona que fan la funció del nou Hub que acaba d’impulsar el Col·legi. Els nostres associats tenen les portes obertes per generar noves complicitats i confiances. Això sí, sense dir-ne Hub.