Rosa Romà, Eva Conesa, Helena Marzo, Xènia Castellà i Patricia Luján (foto: Col·legi de Màrqueting i la Comunicació de Catalunya).

El Palau Robert de Barcelona ha acollit aquest dijous una nova sessió del cicle El Mirador Indiscret del Col·legi de Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, en aquesta ocasió sota el títol-pregunta Dones al poder! Què ha de fer una dona d’èxit per arribar on vol? La principal conclusió és que poques dones aconsegueixen arribar a càrrecs directius, malgrat comptar amb habilitats molt valorades com a líders.

En la sessió han participat Eva Conesa, partner & ECD de Twoelf; Helena Marzo, directora creativa independent; Xènia Castellà, directora de The Digital Adgency i Patricia Luján, fundadora de School of Feminism, moderades per Rosa Romà, degana del Col·legi.

Eva Conesa i Helena Marzo han presentat el projecte Unadedos, una associació que neix com una necessitat del sector i que busca, no només denunciar la posició de la dona en els càrrecs de direcció en creativitat publicitària, sinó que pretén impulsar un canvi.

Conesa i Marzo han exposat que les dades constaten que passats els 35 anys les dones desapareixen de l’equació en la direcció creativa, i per tant és necessari impulsar un canvi entre tots, perquè si no la igualtat no s’aconseguirà “fins al 2121”. L’objectiu d’Unadedos és que, el 2030, cada dues direccions creatives una l’ocupi una dona.

Per la seva part, Xènia Castellà que ha parlat des de la seva experiència personal com a directiva d’una agència de comunicació digital. En la seva intervenció ha abordat de les capacitats que defineixen les dones i que són compartides amb altres dones amb les quals ha anat treballant. Una d’elles és la capacitat d’organització i planificació, que ajuda l’equip a saber quines són les prioritats. Una altra és l’empatia i la importància de saber posar-se en el lloc d’algú, una capacitat bàsica a l’hora de dirigir un equip, ha subratllat.

Castellà també ha destacat que, quan una dona assoleix a alts càrrecs, molts cops se la tracta de superheroïna quan hauria de ser una cosa normal, i que encara queda convèncer molts homes que el valor de les dones és independent del gènere.

Finalment, Patricia Luján ha volgut respondre la pregunta que encapçalava la sessió. Primer s’ha qüestionat què és l’èxit. “Tenir marit, dos fills, una carrera executiva, tenir-ho tot? Guanyar molts diners? Guanyar molts premis? Treballar amb grans marques? Treballar en projectes que transformen? Conciliar?”. Segons ha dit, una dona per arribar a l’èxit no ha de fer res pel fet de ser dona, i ho ha de fer tot. És a dir, ha de lluitar pels mateixos drets, salaris, càrrecs, responsabilitats, etc.

Luján també ha ressaltat l’educació com a base de la societat, en la qual cal crear infants feliços, respectuosos i que se sentin en igualtat, ha apuntat.

En la seva introducció, la degana Rosa Romà ha destacat que les dones tenen estils diferents de lideratge i habilitats molt valorades, com la creativitat i la perseverança, però que tot i així costa que arribin a càrrecs directius.