La degana del Col·legi de Màrqueting, la Comunicació, la Publicitat i les Relacions Públiques de Catalunya, Rosa Romà, assegura en un article d’opinió a La Vanguardia (dins el suplement El mirador de la comunicació i el màrqueting) que “en sis mesos la pandèmia ens ha teletransportat a sis anys vista”. Romà explica que “la hiperdigitalització i la connectivitat permanent, la intel·ligència artificial i el machine learning revolucionen el posicionament de les marques”.

De la Covid-19, la degana ho qualifica de “drama humà” que “ha sacsejat els valors de la societat, i ha emergit una nova consciència”, fent-nos “vulnerables com a persones, sectors, empreses i marques”. I afegeix que “en aquesta lluita no es pot sobreviure al marge, i la transformació sense precedents impacta a tots els actors”.

En aquest sentit, Romà considera que “l’eufòria emprenedora i la innovació dels ecosistemes de les empreses més adaptades a la nova realitat contrasta amb l’erosió d’aquelles que encara miren el passat”. Així i tot, assenyala que durant la pandèmia “viurem el present entre l’acceleració i la depressió”, i recomana que s’aporti “valor a les empreses i als clients i trobar nous models de rendibilitat”.

Davant d’aquest context, la degana recorda que “Catalunya és un país d’innovació i amb una visió emprenedora de sèrie, bressol de creació i construcció de marques”. I rebla que “si som capaços de compartir coneixement i créixer, tindrem elements de llarg per viure en primera persona la nova era de la indústria i les noves oportunitats”.