Foto: Esther de Mingo

Antonio Mellado (Reus, 1994) és llicenciat en Periodisme per la Universitat Rovira i Virgili i recentment ha assumit la direcció de Canal Camp i Ràdio la Selva. El seu pas per Reusdigital.cat, Ràdio Reus – Cadena Ser i el mateix Canal Camp, fent-hi les pràctiques, l’han dut a guanyar un bagatge que el situa com un dels directors més joves de Catalunya. Mellado dirigeix els dos canals públics de la Selva del Camp, un municipi molt actiu on fa dues dècades es va apostar per professionalitzar els mitjans. A Comunicació 21, Mellado explica cap a on vol encaminar la ràdio i la televisió selvatanes i repassa com hi arriba.

La mateixa plantilla de treballadors abastiu els dos mitjans, com arribeu a tot?
Som un equip molt petit, i és que a la televisió som tres persones i a la ràdio només n’hi ha una. Cadascú s’encarrega d’una cosa, tot i que de vegades fem col·laboracions puntuals si algú ho necessita; treballem a la mateixa planta i estem en contacte constantment.

Compartiu els continguts a la televisió i a la ràdio?
Sí, des de Canal Camp fem una notícia i després la passem a la ràdio en format radiofònic. És una retrocompatibilitat constant en un dels mitjans més petits de Catalunya.

I és difícil, tirar-ho endavant?
No, i sempre estem buscant tirar endavant noves maneres de fer continguts de producció pròpia. De fet, ja hi estem treballant i aviat estrenarem alguns productes que hem fet nosaltres. Som un equip petit de persones, però les ganes i la vocació són clau a l’hora de treballar en un mitjà de comunicació, i més en un context com l’actual.

En mitjans petits, acabes fent de tot i buscant-te les garrofes, és el vostre cas?
Quant a informació depenem molt de l’Ajuntament, que ens explica els projectes que estan fent i nosaltres en donem cobertura. Però pel que fa a la resta d’informació, l’has d’anar a buscar, posar-te en contacte amb les entitats i serveis per poder trobar-la. El fet de ser un equip petit ens permet treballar molt de tu a tu i ser molt flexibles, tant per l’horari com pel contingut, tenim molta llibertat, i treballem moltíssim, i acaba sent satisfactori al final del dia.

Per què?
Perquè has fet el que has volgut i ho has fet tu, això omple molt.

Com conjugueu la voluntat de tenir productes propis amb la informació dins la graella?
Nosaltres no tenim un informatiu per se, sinó que tenim un programa de continuïtat i emetem els blocs de notícies cada mitja hora. Sí que hi ha moments del dia en què fem ús de continguts de La Xarxa, però el 95% de la nostra graella és la reedició del contingut. D’11 a 13 h connectem amb els estudis de Ràdio la Selva i tenim una visió de com s’està fent ràdio en aquell moment.

I feu programes informatius especials?
Sí, de manera puntual. Per exemple, amb les eleccions, vam fer un directe amb el seguiment de totes les novetats a peu d’urna i els resultats electorals.

“S’hauria de reformular una mica la idea de l’OTT de La Xarxa perquè els mitjans més petits hi tinguem cabuda”

Uniu la ràdio i la televisió al 100%, no teniu manies a l’hora de fer-ho?
Exacte, si s’han de fer col·laboracions, les fem. Abans depeníem de La Xarxa, però ara ha canviat una mica la seva manera de funcionar, ho fa amb una OTT, i nosaltres no hi hem tingut gaire cabuda.

I què heu fet, aleshores?
Hem creat un canal de YouTube on hi pugem tot el nostre contingut, i ho fem aquí perquè tothom sap com coneix i com es pot enviar un enllaç per anar-los veient. Darrerament, les entrevistes de Ràdio la Selva que gravem amb els convidats les pengem al nostre canal de YouTube.

Us agradaria tenir més presència a la plataforma OTT de La Xarxa?
Sí, ens agradaria, però tècnicament no tenim els mitjans per prendre-hi part. S’hauria de reformular una mica la idea perquè els mitjans més petits hi tinguem cabuda, les nostres ganes hi són, i trobem que el projecte de l’OTT és molt interessant.

Creus que aquest projecte hauria de poder-se adaptar a mitjans més petits?
Sí. És molt necessari el canvi que s’ha fet, però és cert que els mitjans més petits han quedat una mica al marge, tot i que tenim moltes ganes de col·laborar.

Foto: Esther de Mingo

Què en destacaries, de la vostra graella?
De la ràdio, el magazín diari, La cafetera, que és un programa de dues hores d’entreteniment amb píndoles d’informació i diferents seccions. Al vespre tenim Carrer Major, un magazín de dues hores que fem vuit ràdios del Camp de Tarragona amb entrevistes d’actualitat i testimonis diferents. A més, comptem amb un grup d’entre 10 i 12 voluntaris que s’encarreguen de fer el seu programa, hi ha una dotzena de programes de producció pròpia que fan ells, és una programació molt eclèctica. Cada dissabte s’estrenen els nous programes i durant la setmana es reemeten.

I pel que fa a Canal Camp?
Tenim un bloc de notícies que es va repetint i que anem actualitzant a mesura que tenim novetats, i al final del bloc hi ha una agenda on recordem els actes més importants que hi ha a la Selva i amb informació sobre la borsa de treball. Pel que fa a la programació pròpia, tenim un programa que es diu Fa 10 anys fèiem, que s’emet els divendres, els dissabtes i els diumenges on recuperem les notícies més destacades de fa deu anys, i La Selva en joc, un programa de l’actualitat esportiva de la Selva. Durant el cap de setmana gravem partits de diferents esports i fem les cròniques en un programa dinàmic que s’emet els dimecres.

Teniu una plantilla una mica curta, però teniu força programació pròpia. Les ganes i l’empenta per fer-ho us defineix, com a mitjans?
Diria que sí, jo soc de Reus i crec que és inherent a la societat selvatana, tenen molta empenta i moltíssimes ganes de fer coses, d’engegar projectes. Sumant-hi a això les ganes que tenim nosaltres, ens n’hem contagiat una mica.

Les xarxes socials, quin pes tenen per a vosaltres?
Estem en un procés de renovació de les nostres xarxes socials. Fins fa poc teníem Facebook, i hem vist que amb el pas dels anys hi hem deixat de tenir visibilitat, perquè hi ha hagut una migració cap a altres xarxes socials. La que ens dona més volada és X (abans Twitter), hi tenim més visibilitat, és bastant elevada, i la nostra intenció és fer el salt a altres xarxes socials.

A TikTok, potser?
No, a Tiktok de moment no, però a Instagram sí. Hauríem d’anar deixant enrere Facebook i abraçar-ne d’altres. També tenim una pàgina web amb el mateix format que la de l’Ajuntament, i allà pengem les notícies i la gent pot consultar-les, així com altra informació de servei.

“El millor d’una televisió local és que domines de tot”

En aquesta nova etapa com a director, quins objectius tens?
Me la plantejo com una etapa on per fi podré posar en pràctica tot el que he anat aprenent aquests anys. L’any que ve farà vuit anys que hi treballo i ha sigut un procés per formar-me en tot. El millor d’una televisió local és que domines de tot, i podré aplicar-ho a l’hora de dirigir equips. El que també m’agrada és coordinar grups, intentaré vetllar perquè hi hagi un bon ambient de treball, considero que el 90% de la feina ben feta surt si hi ha un bon ambient de treball a la feina. El que també vull fer és obrir la televisió al poble.

Per què?
Considero que som un servei públic i ens devem a la gent de la Selva del Camp, volem obrir les portes de la televisió i la ràdio a més gent encara, que se la puguin fer seva.

I en clau tecnològica?
Actualment, emetem en TDT i el nostre radi d’antena és molt limitat, només es veu a la Selva i una mica als afores. Molta gent que ve ens pregunta si podran veure les nostres notícies, i els responem que no, així que ens agradaria poder crear un senyal en streaming perquè tothom pugui veure Canal Camp les 24 hores del dia. És un projecte que m’agradaria fer-lo realitat de cara al 2024, que els selvatans i selvatanes i la resta de gent puguin treure pit dels mitjans locals, que són de qualitat i amb gent que té ganes de treballar.

De què dependria, poder tirar endavant aquest projecte?
Implicaria renovar l’equipament, que ara està desfasat i no és prou potent com per assolir aquests objectius. El projecte de tenir un canal de 24 hores requeriria una mica d’inversió, i per això serà interessant esperar al 2024 amb els nous pressupostos. Fa pena dir-ho, però d’aquí a 10 o 15 anys, la gent no es mirarà la televisió com es fa ara, així que Canal Camp haurà d’adaptar-s’hi, i la millor manera és fer el salt a l’streaming.

Com t’ajuda el teu camí previ com a redactor a la casa per encarar la teva nova etapa com a director?
És una bona pregunta! [riu]. De fet, encara segueixo fent de redactor, però hi sumo les tasques de director. El fet d’haver-me format com a redactor m’ha donat, sobretot, molta rapidesa a l’hora de prendre decisions i respondre. En aquests moments te n’adones com d’important és saber-se comunicar, ja no només com a professional, sinó com a persona, i crec que és necessari. He fet bé, de passar tots aquests anys picant pedra per arribar fins aquí, i tot i que no és el meu objectiu final, és un pas important per aplicar tot el que he après tots aquests anys.

Recomanaries a la gent que acaba de sortir de la facultat que es formi en un mitjà local?
Sí, sense dubtar-ho. Considero que el mitjà local és on millor fas les pràctiques universitàries, perquè les rutines i les maneres de treballar són gairebé les mateixes que en una televisió gran, però tocaràs totes les tecles. El millor pati per aprendre és un mitjà local.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram