Emili Pacheco (Màlaga, 1973) és llicenciat en Ciències Empresarials i Periodisme per la Universitat de Girona i la Universitat Internacional de Catalunya, respectivament, i acaba d’encetar la seva segona etapa a Ràdio Calella Televisió. Però ho fa com a director, estrenant un càrrec que li arriba després de ser-ne redactor i coordinador de redacció, i de passar sis anys fora en un altre mitjà. Molt lligat a la informació religiosa, presenta Paraules de vida a Catràdio i ho compagina amb la direcció d’un mitjà, RCTV, que vol fer-se encara més gran. A Comunicació 21, explica com està vivint aquesta seva segona etapa a pocs dies que comenci la nova temporada, el 9 d’octubre.

Des de l’estiu passat dirigeixes Ràdio Calella Televisió. Com ho vas rebre?
En aquell moment no va ser una sorpresa del tot, perquè havia tingut contacte previ amb els membres de la plantilla, i en dos moments puntuals vaig venir a fer dos programes. Però sí que li tinc molt respecte, perquè no sé si estaré a l’alçada, i m’ho he pres com un repte personal per fer una cosa que no havia fet mai, assumir la direcció i la gestió. Porto tres mesos i han estat intensos, però estic engrescat.

Hi ha diferències entre el que vas deixar i el que t’has trobat?
Amb els companys no, perquè pràcticament són els mateixos i sempre hem tingut un molt bon ambient, som una plantilla de prop de 12 persones i som una família.

En aquesta segona etapa, quins objectius et marques?
El primer repte era el de motivar els companys per fer equip i que tinguin un sentiment d’unió i de feina per a la ciutat de Calella. Però en l’àmbit audiovisual també hi ha un segon repte: tenint en compte que fem ràdio i televisió per internet, hem d’adaptar-nos als nous formats del periodisme i buscar noves narratives.

Quines són?
Volem potenciar molt les xarxes socials, tot i que en la darrera Festa Major hem emès molts directes al carrer, apliquem la filosofia del mòbil tot i tenir equips professionals, els combinem.

“Estem pensant en canviar el nom de Ràdio Calella Televisió en un parell d’anys, volem convertir-nos en un oferidor de continguts”

El procés d’incorporar les xarxes socials i els nous formats, quan va començar?
És un camí que s’ha anat fent al llarg dels anys, sobretot en els deu últims, i cada dia mirem al món i de quina manera els mitjans expliquen el que passa al món. A mi m’agrada parlar amb els companys i consensuar-ho tot, que em diguin el que pensen, i en aquest món que canvia tot constantment assumirem tot el que podrem, dins de les nostres possibilitats. Hem fet coses noves que no s’havien fet fins ara.

Com quines?
En la diada castellera i el correfoc vam fer una retransmissió incorporant-hi un dron, així que anem fent petits passos per ensenyar les coses d’una manera diferent.

Excepte a TikTok, teniu presència a la resta de xarxes socials. Com les integreu en el vostre dia a dia?
Excepte a TikTok, estem a totes i ens hem plantejat obrir-nos un canal aquí. Un dels altres objectius és incorporar el públic jove; de vegades la ràdio local no ajuda a tenir-ne pels seus continguts, però tenim una plantilla jove i esperem que facin un producte atractiu per als més joves.

La ràdio i la televisió les basteix el mateix grup de persones, com treballen?
Som periodistes i tècnics de televisió, ho fem tot. Sempre hem funcionat enviant un periodista i un càmera als actes, de vegades només hi van els càmeres, i ara tenim el repte de fer més vídeos. I per això hem demanat a La Xarxa adherir-nos al seu servei, amb del qual oferirem vídeos des de Calella. Tenim una redacció integrada per emetre de manera conjunta.

Teniu col·laboradors?
Sí, en tenim per a alguns programes de ràdio, i també alguns estudiants de Batxillerat que ens ajuden i fan les pràctiques.

Quina és la columna vertebral de la graella?
Tenim dos programes, un és La ciutat, al matí, que s’emet per ràdio i televisió, però a partir d’aquesta temporada farem una reformulació, i també es pot veure per totes les plataformes que tenim (Twitch, Facebook, YouTube). És un programa amb tertúlia diària i fem un esforç molt gran per tenir dues hores de directe. L’altre programa és La banqueta, els dilluns al vespre, i també es pot veure per tele i sentir per ràdio. Pel que fa als informatius, en teníem un al migdia i ara recuperarem el del vespre, tots dos per a la ràdio.

Teniu novetats per a la nova temporada?
La començarem la setmana vinent i el que tenim són retocs, a banda d’incorporar l’informatiu del vespre. Aquests retocs passen per incorporar estudiants a la tertúlia dels divendres al matí; tenim un programa de gent gran que s’inclourà en el programa matinal dels dijous, i anirem fent més retocs. Amb la meva arribada tampoc volia fer una gran sacsejada, potser arribarà la propera temporada.

Quin paper creus que juga l’emissora a la ciutat?
En funció del que ens arriba a través de les xarxes socials, sabem que ens tenen molt en compte. Fa un parell d’anys es va impulsar un portal privat i la competència que ens fa és digital, tot i que ells no fan vídeos ni àudios, però no hi ha més mitjans.

“Hem d’adaptar-nos als nous formats del periodisme i buscar noves narratives”

Sou una ràdio i una televisió de referència a la comarca?
Potser és pretensiós que t’ho digui jo, però quan he estat fora molta gent em deia que a Calella es fan moltes coses i que hi tenien un mitjà potent. De fet, les emissores de la comarca compten amb una plantilla d’entre sis o set professionals i col·laboradors. Nosaltres en tenim una dotzena (de professionals). Des de l’Ajuntament s’hi aposta.

Com a mitjà de comunicació formeu part de La Xarxa, què us aporta?
Molt, hi ha hagut èpoques amb menys i amb més intensitat, i ara volem ser una televisió IP passant cròniques diàries, oferint-los contingut. La Xarxa és un element fonamental en el qual apostem i amb qui volem incrementar la nostra col·laboració.

D’ara a finals d’any, com et prens aquests mesos?
Encara seran uns mesos de consolidació de la feina, i com que en els últims mesos de l’any és quan es tanquen els pressupostos, hem de pensar en nous projectes. Ens cal redissenyar el web i hem de fer l’aposta per l’aplicació mòbil, i és que el 90% de l’audiència ens arriba per internet. El que també volem fer és parlar més de digital, estem pensant en canviar el nom en un parell d’anys, volem convertir-nos en un oferidor de continguts. La decisió final, però, serà del consell d’administració de l’empresa.

A banda de la teva funció com a director, també continues vinculat a la informació cristiana. Com va néixer aquesta passió?
Soc creient i quan estudiava a la universitat em va sortir la possibilitat de fer pràctiques a Ràdio Estel, i sempre m’hi he sentit a gust. Estic molt orgullós, perquè ningú m’ha dit mai què havia de dir i què no havia de dir, i en els 20 anys que porto fent el programa a Catalunya Ràdio no m’hi he trobat, sempre he treballat amb molta llibertat i espero poder seguir fent-ho. És un camp on em trobo a gust, perquè no és el típic programa religiós, tracto la vessant més social, i per a mi és un oasi, perquè explico coses que m’agraden, per això mai m’hi he volgut deslligar.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram