El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha incoat un expedient sancionador a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals per vulnerar la normativa sobre publicitat en el programa Bricoheroes, detectat en la reposició a TV3 de quatre capítols emesos els passats 5 i 6 de juliol. El CAC proposa una multa de 12.001 euros.

En concret, la sanció seria per una infracció greu per “l’eventual incompliment del deure d’informar clarament el públic de l’emplaçament del producte al principi i al final del programa, i quan es reprengui després d’una pausa publicitària”, així com per “l’eventual incitació directa a la compra del producte i l’eventual prominència indeguda”.

En el moment en què l’ens regulador va iniciar l’actuació –d’ofici–, la cadena va cancel·lar la reposició de la resta de capítols de la primera temporada de Bricoheroes.

En la seva anàlisi dels quatre capítols, el CAC va constatar la presència de deu emplaçaments de producte. Segons l’ens, set d’aquestes referències (a Fesmés i Powerplus) es presentaven com a emplaçaments de producte amb prominència, però sense elements que la fessin indeguda. A més, unes altres tres referències (a CatGas, Petrolis Independents i Parlem) es presentaven com a emplaçaments de producte amb prominència indeguda, i una d’elles (Parlem) incitava directament a la compra del producte. En tots els casos, assenyala que faltava advertir el públic sobre l’emplaçament del producte al principi i al final.

El CAC no aprecia “concurrència” en la conducta infractora, tot subratllant que la retirada del programa de la graella “ha reconduït la seva actuació a la legalitat de manera voluntària i sense necessitat d’un requeriment previ”. Per tant, considera que cal imposar la sanció en mínima legal per una infracció greu, que és de 12.001 euros.

Programa digital

Cal recordar que Bricoheroes és un contingut audiovisual creat específicament per al consum digital, on aquest tipus d’emplaçament de producte, per altra banda expressament gens dissimulat, no és sancionable.

La primera temporada d’aquesta paròdia dels clàssics programes de bricolatge es va estrenar a les xarxes el setembre de 2019, i els seus 20 capítols es van emetre a TV3 al juliol de 2020 per omplir la graella d’estiu.

La segona temporada es va estrenar l’octubre de 2020 i el passat juliol es van emetre també els seu 20 capítols.

La retirada de la graella del programa es va produir després de reemetre dilluns 19 els dos primers episodis de la primera temporada.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram