Exterior.cat, el diari digital que explica què fa Catalunya al món, ha arribat aquest divendres als mesos d’existència des de la seva posada en marxa. Segons dades de Google Analytics i pendents de l’auditoria d’OJD Interactive, el portal impulsat pel Grup Comunicació21 ha rebut 102.456 visites durant aquests cinc mesos.

La prioritat d’Exterior.cat és contribuir a donar visibilitat a l’acció exterior de la Generalitat i les seves delegacions, així com de l’Institut Ramon Llull i les seves oficines. En aquest sentit, el delegat del Govern al Regne Unit i Irlanda, Sergi Marcén, valora que la tasca “d’explicar l’acció exterior de Catalunya des d’una visió professional i independent és clau i necessària”.

El diari digital també dona cobertura a tot allò que la Generalitat promou a l’exterior per ajudar a establir capital i teixit empresarial i cultural català, principalment al Benelux, Regne Unit, Irlanda, Alemanya, Itàlia i els Estats Units, on Catalunya té veu pròpia.

L’acció de les comunitats catalanes d’arreu del món forma part d’un dels trets identitaris d’Exterior.cat. El president del Centre Català de Luxemburg i membre del Consell d’Acció Exterior i de Relacions amb la Unió Europea, Jordi Gairín, assegura que “els casals catalans sempre havíem reclamat que hi havia un buit als mitjans de comunicació de Catalunya per explicar la tasca que fem arreu del món. Amb Exterior.cat hem trobat l’espai de trobada que dona sentit a tot plegat. El projecte és engrescador i ens hi sentim plenament identificats”.

A banda de donar cobertura de l’acció exterior del Govern i dels casals catalans, Exterior.cat també és l’altaveu d’altres iniciatives impulsades per catalans i catalanes que viuen a l’estranger. És el cas del London Catalan Festival, el primer festival de jazz en català que se celebra en un dels locals mítics del barri londinenc de Soho. Nora Jorba, la seva impulsora, explica que “viure, estudiar o treballar a l’estranger pot fer-te sentir sol, però Exterior.cat ha aconseguit donar veu a molts catalans que estan desenvolupant projectes molt interessants i la seva promoció és molt destacada”.

També en format paper i present a les xarxes

El mes de maig passat, Exterior.cat va publicar el seu primer número en paper. La revista, de periodicitat semestral i amb un tiratge de 6.000 exemplars, complementa els continguts diaris del web. La publicació impresa es distribueix al centenar de casals catalans i les delegacions de la Generalitat que hi ha al món, els consolats de Barcelona, administracions i institucions públiques, així com alguns mitjans de comunicació i agències de publicitat. Exterior.cat també compta amb perfils a les xarxes socials de Facebook, Twitter i Instagram.

Els continguts estan elaborats per un equip de periodistes i col·laboradors liderats pel periodista Quim Miró, que durant una dècada va formar part del gabinet de premsa de l’Ajuntament de Martorell, i que actualment viu als Estats Units. “La rebuda per part de tothom està sent molt agraïda. Que el projecte es cuini des de l’estranger li dona un valor afegit perquè ens posa en la mateixa situació vital que el nostre lector majoritari, tot i el seguiment que també es fa des de Catalunya”, reconeix Miró.

Els continguts es complementen amb articles d’opinió de professionals i agents de la comunitat catalana a l’exterior. Alguns mitjans estrangers –com ara Ara Catalunha (Brasil), Casal Media (Argentina) o Ràdio Catalunya Itàlia– s’han fet ressò durant aquests mesos d’Exterior.cat.