El grup celebra 20 anys de la seva fundació i consolida el lideratge en el món local

Les 19 edicions territorials de la xarxa Línia i el primer setmanari metropolità, Lo Mejor, sumats a la divisió de temàtics digitals consoliden el Grup Comunicació 21 com el primer grup de comunicació local de Catalunya. Les auditories d’OJD-PGD confirmen que el grup imprimeix més de quatre milions d’exemplars a l’any, distribuïts bàsicament pels barris i districtes de la ciutat de Barcelona, el Barcelonès Nord, el Vallès Oriental, part de l’Occidental, el Baix Maresme, el Baix Llobregat sud i el Montserratí.

El grup és líder en tots els segments en un moment de gran recessió per als mitjans generalistes, de contracció del mercat publicitari i amb una transició al digital sense un model de negoci que garanteixi prou retorn.

Davant els reptes del sector i del clima polític i social, el Grup Comunicació 21 fa una aposta clara i contundent pel suport paper. “En proximitat tenim recorregut si som capaços de seguir oferint als lectors capçaleres amb el màxim de continguts propis, amb una mirada pròpia i amb un disseny atractiu”, afirma l’editor-gerent i fundador del grup, David Centol. La xarxa de periòdics Línia està implementant un pla de negoci que li permetrà incrementar paginacions, difusió i visibilitat.

“Sempre hi haurà un lector que reclami informació local, i el paper, sense descuidar les versions digitals, ofereix una experiència i una visió global que les xarxes no poden donar”, afegeix l’editor. “Fugim de la velocitat i de la immediatesa perquè en el nostre nínxol de mercat el lector no reclama estar permanentment informat, sinó que exigeix perspectiva, rigor informatiu i la connexió que permet el paper”.

L’editor ho exemplifica gràficament: “Sempre faig ús d’una analogia referent a la indústria musical que reflecteix el nostre esperit. Nosaltres som productors de vinils en un moment en què aquests han superat les vendes dels CDs”, explica Centol. El Grup Comunicació 21 ha arribat a la conclusió que, per abordar els mercats hiperlocals, el paper continua sent la millor opció possible, tant pel que fa als lectors com per donar servei als anunciants, que es nodreixen del petit comerç. I així ho està fent.

L’empresa editora remarca que Línia s’ha especialitzat a arribar a indrets de l’àrea metropolitana desatesos pels mitjans generalistes. “El nostre director editorial, Arnau Nadeu, ens recorda en un article la importància que té la premsa local a l’hora d’oferir informació en territoris en un procés que ell anomena d’emergència mediàtica. Territoris on els periòdics de la xarxa Línia són pràcticament l’única capçalera que hi arriba, que parla del que preocupa aquests lectors i que combat la desinformació”, cita Centol. En paraules de Nadeu, es tracta de “reforestar, a modesta escala, un petit desert mediàtic”.

Amb tot, el grup ja ha anunciat que la seva prioritat per al 2020 passa per construir un gran setmanari a l’Eixample barceloní (a partir de l’edició mensual de Línia Eixample fundada l’any 2010), ampliar a setmanal la periodicitat del quinzenal Línia Nord que opera al Montserratí des de fa 6 anys, i potenciar les edicions del Baix Llobregat sud. També té prevista l’edició específica d’un periòdic per a la comunitat llatina no brasilera de Barcelona que es dirà Latitud Sud.

La força en paper de Línia a Barcelona

L’Enquesta de Serveis Municipals 2019 de l’Ajuntament de Barcelona deixa xifres destacables de consum de diaris en paper gratuïts arreu de la ciutat. De la població que llegeix mitjans diàriament (el 57,4%), un 7,7% assegura que llegeix premsa impresa gratuïta, segment que ocupen majoritàriament 20 Minutos (editat en castellà) i la xarxa de periòdics de proximitat Línia, amb una edició per a cada districte de la ciutat (en català).

De fet, la força de Línia en districtes on 20 Minutos té una presència força menor, com per exemple Nou Barris, podria explicar que en aquest cas el percentatge de consum de diaris en paper gratuïts s’enfili fins al 16,6%. Aquest percentatge situa aquest segment de la premsa a Nou Barris només per darrere de La Vanguardia (30,2%) i El Periódico (22,9%), i per sobre dels diaris esportius (12,1%) i de capçaleres generalistes com El País (7,2%), l’Ara (5,4%), el trio El Mundo/ABC/La Razón (3,6%) o El Punt Avui (2,3%).

També als districtes d’Horta-Guinardó (10%), de Sant Andreu (9%) i de Sant Martí (8,6%) la premsa impresa gratuïta hi té un arrelament destacable. Paradoxalment, a Sarrià-Sant Gervasi, on operen diverses capçaleres impreses de distribució gratuïta, la xifra de consum d’aquest segment de premsa és baixa (un 1,8%), sent el districte que tanca el rànquing.

 

Article publicat en el número de tardor 2019 de la revista Comunicació 21.