El Tribunal Superior de Justícia de Madrid ha declarat nul l’acomiadament de Bernat Barrachina Hernández com a guionista de La hora de La 1. El periodista va ser fulminat per ser l’autor del rètol sobreimprès “Elionor se’n va d’Espanya, com el seu avi”, quan el programa de TVE informava sobre els estudis de batxillerat que la princesa d’Astúries realitzaria a Gal·les amb un cost de 76.500 euros.

“M’han acomiadat, com a l’avi de l’Elionor”, va anunciar en el seu moment Barrachina, que des del passat octubre treballa al programa La Roca de laSexta. “La justícia em protegeix, com a l’avi de l’Elionor”, ha piulat després de fer-se pública la sentència del TSJM.

Al desembre, el Jutjat va avalar l’acomiadament de Barrachina, però ara el TSJM ha revocat la decisió i ha ordenat la seva readmissió, a més de l’abonament del salari que ha deixat de percebre des de la seva sortida i una indemnització per danys morals de 10.000 euros.

La resolució del Tribunal també declara la existència de “cessió il·legal” del treballador en benefici de RTVE; el seu acomiadament va ser ordenat i anunciat per l’ens públic malgrat estava contractat per la productora Tesseo.

Vulnerada la llibertat d’expressió del treballador

El TSJM diu que el rètol va ser “una postil·la clarament inapropiada i impertinent, que lluny d’aportar alguna cosa a la notícia la va enterbolir i enfosquir”, però puntualitza que “no contenia cap expressió amb un significat objectivament injuriós o vexatori cap a la princesa, l’honestedat de la qual no va quedar realment en dubte”.

A més, recorda que es va sobreimprimir en un programa que no era de caràcter informatiu com el Telediario, sinó un magazín amb “un contingut més lleuger i un enfocament més distès de les notícies, orientat a l’esbarjo o distracció de l’audiència més que a provocar la reflexió o assolir altres objectius”.

El Tribunal afirma que el contracte laboral “no implica, de cap manera” per al treballador la “privació” dels seus drets com a ciutadà reconeguts a la Constitució, i entén que en aquest cas es va vulnerar el dret a la llibertat d’expressió del periodista. “Sense perjudici del judici crític que pugui merèixer el rètol pel caràcter simplista, groller i tendenciós, no va transgredir els límits del dret a la llibertat d’expressió admissible en la relació laboral”, resol el TSJM.

Explicacions a les Corts pel “greu error”

Poc després de l’emissió del programa, l’aleshores administradora provisional única de RTVE, Rosa María Mateo, va lamentar “profundament el greu error” i va ordenar el relleu immediat dels seus responsables.

Segons la corporació pública, la inclusió del rètol va ser “una greu irresponsabilitat que no pot malmetre el compromís de RTVE amb la defensa dels valors constitucionals i de les institucions de l’Estat i de la Corona”.

Polítics de PP, Cs i Vox van carregar durament contra la televisió pública estatal per la sobreimpressió de la frase i van reclamar depurar responsabilitats.

Un parell de setmanes més tard, Mateo va haver de comparèixer davant la comissió mixta de les Corts per donar explicacions del cas.