La revista Mongolia ha decidit portar davant els tribunals internacionals la condemna que la va obligar a indemnitzar l’extorero José Ortega Cano amb 40.000 euros per vulneració del seu dret a l’honor i a la pròpia imatge, per utilitzar la seva imatge en un fotomuntatge satíric del cartell d’un espectacle.

L’anunci es produeix després que el Tribunal Constitucional hagi rebutjat el recurs d’empara presentat per Editorial Mong (editora de la publicació) contra la condemna ferma del Tribunal Suprem.

“La sàtira és un dels millors indicadors de la qualitat de la democràcia. Si difondre un fotomuntatge d’Ortega Cano com el que va fer Mongolia pot costar 70.000 euros [la indemnització més les despeses judicials], és evident que la llibertat d’expressió i de sàtira estan en risc a Espanya: els mitjans independents no ho poden permetre”, assenyala la revista.

L’editora de la publicació ja ha abonat la multa i les despeses del procediment. “Una quantitat que va posar en joc l’existència mateixa del projecte i que només va poder ser assumida gràcies a l’excepcional mobilització de la seva comunitat de lectors”, ressalta.

Amb tot, Mongolia considera que es tracta d’un “precedent gravíssim”, de manera que ha decidit portar el cas a instàncies internacionals. Així doncs, ha posat en marxa una nova campanya de micromecenatge amb la qual vol recaptar 15.000 euros per portar la causa als tribunals internacionals, i també per editar un llibre sobre la llibertat d’expressió a Espanya.

El TS considera que el cartell feia “escarni” de l’extorero

Ortega Cano va denunciar la publicació per un cartell que anunciava la representació a Cartagena el 12 de novembre de 2016 de l’espectacle humorístic musical de Mongolia. En l’anunci apareixia el cap de l’extorero en un cos d’un alienígena, amb un OVNI accidentat, ampolles buides per terra, i frases com “estamos tan a gustito”, “antes riojanos que murcianos” o “Viernes de dolores… Sábados de resaca”.

El TS va sentenciar que el cartell de Mongolia va vulnerar el dret a l’honor i a la pròpia imatge d’Ortega Cano al “divulgar amb fins publicitaris” un fotomuntatge que feia “escarni” de l’extorero, que acabava de complir condemna per homicidi imprudent i conducció temerària per un accident el 2011 en què va morir un home.

El Suprem va afirmar que la composició fotogràfica del cartell no reflectia la suposada intenció crítica al·legada, sinó que “es va usar únicament i exclusivament per publicitar un espectacle musical i, per tant, com a mer reclam per vendre entrades i buscant el benefici econòmic” de Mongolia.