Oriol Duran intervé en el Dia de la Premsa Comarcal (foto: Quim Miró).

El secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat, Oriol Duran, ha posat en valor la premsa local i comarcal, que “no és només una escola, sinó un refugi de bon periodisme, és la que aporta continguts diferents, els d’última hora, i els de reflexió i de fons”. Ho ha dit davant d’una vuitantena d’editors i periodistes de diferents mitjans que integren l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) en la cloenda de la desena edició del Dia de la Premsa Comarcal.

En la seva intervenció, Duran ha fet una menció destacada a la llengua. “El Govern està fent una aposta clara amb la llengua catalana, quan està més amenaçada que mai. Convertint-la en una eina útil, sobreviurà. Si hi ha un lloc on el català no està discutit, és en la premsa comarcal”, ha reblat.

El president de l’ACPC, Francesc Fàbregas, ha aplaudit la tasca dels editors de les capçaleres locals i comarcals: “Sou gent de pica-pedra, que estimeu el territori, i capaços de superar tots els obstacles, com la crisi rellevant que patim i els nous reptes tecnològics com la intel·ligència artificial”. Fàbregas ha explicat que l’associació continuarà apostant per la formació de redactors, periodistes i editors “perquè siguin capçaleres de referència, des del rigor i la veracitat”. “Som la veritable premsa del territori, per això no escatimarem esforços”, ha reblat.

Tres ponències, tres mirades de proximitat

Carme Ruscalleda ha protagonitzat una de les tres ponències (foto: Quim Miró).

Per a la desena edició del Dia de la Premsa Comarcal, l’associació ha convidat tres ponents de luxe: el periodista Jordi Molet, la cuinera Carme Ruscalleda i el científic Antonio Turiel. Des dels seus àmbits, han posat la mirada en la proximitat.

Molet: “Si volem que el negoci sigui sostenible, hem d’interpretar bé què volen el lector i el client”

Jordi Molet ha abordat la premsa comarcal com una història d’èxit que ha de continuar. Així, qui va ser director general del grup El 9 Nou, ha recordat que “la premsa de proximitat va triomfar perquè amb l’arribada de la democràcia va poder explicar des d’espais comuns”. A més, ha dit que “va omplir un buit informatiu i va crear els seus nínxols de mercat, que abans no existien. Es va crear comunitat, que ara busca la premsa digital. La premsa comarcal ja la va crear aleshores”.

Molet ha assegurat que “les publicacions de paper no han de caure en la informació fàcil del còpia-enganxa, han d’oferir informacions atractives”. Per això, Molet considera que “la bona informació cal buscar-la, treballar-la, cuidar les fonts”. I ha interpel·lat els editors presents: “Si volem que el negoci sigui sostenible, hem d’interpretar bé què volen el lector i el client”.

Ruscalleda: “Els valors de proximitat donen singularitat davant la globalització”

La cuinera Carme Ruscalleda ha centrat la seva intervenció en el valor de les idees i el producte local. En aquest sentit, ha assegurat que “els valors de proximitat donen singularitat davant la globalització, en tots els àmbits”. Fent una retrospectiva de la trajectòria del seu negoci, Ruscalleda ha apel·lat a les idees: “Hem de tenir idees, ben reflexionades, i cal que les tirem endavant”.

Dirigida als periodistes, Ruscalleda ha assegurat que “no deixeu de posar el focus a qui treballa. És el nostre llegat i la nostra identitat. Acompanyeu aquelles cases del país que estimen la tradició”.

El divulgador científic Antonio Turiel ha abordat el futur de l’energia. “Som en una crisi energètica avançada fa més de 50 anys, i continuem cometent els mateixos errors”, ha subratllat. I ha enviat un missatge als mitjans de comunicació: “Els científics usen un llenguatge molt precís, cal respectar les seves paraules. La premsa, a vegades, crea confusió quan no s’explica bé el missatge”. I ha afegit que “els mitjans no poden donar el mateix pes a l’opinió d’una empresa que a la d’un científic”.

La desena edició del Dia de la Premsa Comarcal ha tingut lloc aquest divendres al Movistar Centre del Portal de l’Àngel de Barcelona.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram