Álvaro Montoliu Tarragona (Barcelona, 1981) presidirà a partir del 22 de juliol l’Associació Empresarial de Publicitat rellevant José Ángel Abancéns, qui ha estat al capdavant de l’entitat els darrers 13 anys. Llicenciat en Periodisme per la Universitat de Navarra, és l’actual president de la seva pròpia agència AMT Comunicación, i director de comunicació de la Federació Catalana de Futbol. Vinculat a l’Associació des de fa més de 20 anys, Montoliu va ser cap de premsa, directiu i és el president del jurat de l’Open Creatiu, els premis que atorga l’entitat. A Comunicació 21, Montoliu subratlla que després de l’estiu el sector de la publicitat recuperarà l’estabilitat que tenia abans de l’inici de la pandèmia.

Portes tota una vida lligada a l’Associació.
Sí, recordo quan tenia poc més de 20 anys, acabat de llicenciar-me, i vaig començar a treballar en una petita agència d’esdeveniments a Barcelona. Aquesta agència col·laborava amb l’Associació Empresarial de Publicitat i jo hi vaig entrar gestionant la comunicació i la relació amb la premsa. Va ser un temps d’aprenentatge, tenint en compte que vaig tenir la sort de reunir-me setmanalment amb els directors d’agències de Catalunya.

Quin és el llegat que deixa José Ángel Abancéns?
Ha estat un president modèlic quant a la seva dedicació i resiliència. I ho ha fet gestionant moments complexos, i amb una junta que sincerament no l’hem ajudat gaire. Ell sol ha tirat endavant de l’Associació i l’ha reinventada constantment. Fruit de les seves idees i de posar en marxa diverses accions ha mantingut viu el gremi. Només tinc paraules d’agraïment per ell.

Què t’engresca a presidir l’Associació?
Hi ha un lligam emocional, perquè poder impulsar i consolidar la meva agència, AMT Comunicación, li dec a l’Associació Empresarial de Publicitat i a José Ángel Abancéns. Fa un temps que m’ho va oferir, però no vaig acceptar-ho. Ara que a la meva agència puc comptar amb un equip potent i treballador, podré dedicar-me més temps a l’Associació per fer créixer el gremi i el sector que representa a Catalunya. És un honor representar-lo i tinc com a repte que Barcelona recuperi el terreny perdut com a referent en el sector de la publicitat a escala global. L’esperit no ha mort, però hem de ser capaços d’impulsar-ho amb determinació una altra vegada.

Quina és la fórmula?
El millor que encara tenim és que som hereus de Barcelona ‘92, una època d’esplendor que va situar la ciutat en el mapa, i des d’aleshores som referent al món. Tothom vol venir a Barcelona, i aquest és el principal atractiu que tenim. És cert que en els darrers anys ens hem adormit i ens han avançat per la dreta, però el talent i el seny català ens farà aconseguir tornar a situar Barcelona com a ciutat capdavantera de la publicitat.

En aquest procés de rejoveniment de l’Associació, quins són els eixos que et marques, quin hauria de ser el full de ruta?
El full de ruta el marcarem amb la junta directiva. Soc un president que m’agrada creure en la col·legialitat, i tenim clar que hem de capitalitzar els actius que tenim per tirar-ho endavant. Un d’ells és la creativitat i l’altre és la formació. Hem d’estar al servei dels associats, i hem de dotar d’eines el sector perquè pugui millorar i créixer.

Què heu detectat que pugui ser millorable?
Crec que en els darrers anys s’ha fet una gran feina, però hi ha coses que es podrien enfocar d’una altra manera. Sobretot, tot el que té a veure amb la difusió i la formació, sigui reglada o no. I volem afavorir-ho posant a l’abast un seguit d’eines per a l’emprenedoria. Som en una època de pandèmia, que ha fet trontollar el món tal com el coneixíem i, per tant, l’emprenedoria serà una prioritat per a l’Associació. Tindrem especialistes per generar un context on acompanyem els emprenedors.

“Després de l’estiu el sector de la publicitat recuperarà la normalitat que hi havia el 2019, abans de la pandèmia”

Quina creus que ha de ser la relació entre l’Associació Empresarial de Publicitat i el Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya?
Ha de ser cordial, d’ajuda i de treballar conjuntament, no entendria un canibalisme dins del sector. D’una banda, tenim un col·legi que està fent molt bona feina i que treballa a favor de les persones que exerceixen la publicitat, i d’una altra, tenim una associació que és una patronal que treballa pel bé de les empreses. No entendria que aquestes dues entitats no col·laborin per fer de la publicitat un espai millor i més reconegut.

Aterra en plena pandèmia. Com es troba el sector?
Amb les forces renovades. La crisi sanitària ha provocat una crisi de confiança que ens ha fet replantejar el paper de les agències de publicitat. Després de diverses converses amb altres companys, denoto molta confiança, hi ha a qui ha afectat més i menys, però la previsió assenyala que després de l’estiu el sector de la publicitat recuperarà la normalitat que hi havia el 2019, abans de la pandèmia.

Enmig d’aquest context, l’Associació què n’espera del nou Govern de Pere Aragonès?
Espero que sigui un Govern que governi per a tots els catalans. L’Associació Empresarial de Publicitat ha aconseguit el compromís verbal de les conselleries d’Empresa i Treball i d’Economia i Hisenda de la Generalitat perquè incloguin en la llista dels CNAE els epígrafs 7311 (agències de publicitat), 7021 (relacions públiques i comunicació) i 7312 (agències de representació de mitjans de comunicació) dins del fons de 993,2 milions d’euros provinents de la partida d’ajuts directes habilitada per l’Estat destinada als sectors més afectats per la Covid-19.

José Ángel Abancéns ha estat president durant 13 anys. T’hi veus més d’una dècada al capdavant de l’entitat?
Una de les meves prioritats és modificar els estatuts i limitar el mandat a vuit anys, que són suficients per executar un programa. D’aquesta manera s’afavorirà que la saba nova continuï renovant l’Associació.

José Ángel Abancéns: “Ha arribat l’hora de deixar pas a saba nova a l’Associació Empresarial de Publicitat”