comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 09 Maig 2017 a les 10:03

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha denunciat davant la Fiscalia de Catalunya 15 continguts d'internet que inciten a la mort per suïcidi. En concret, es tracta de sis vídeos a YouTube, quatre blogs, dos webs, dos fòrums i un compte de Twitter. Els vídeos denunciats registren un total de 4,2 milions de visualitzacions, mentre que el compte de Twitter té 16.700 seguidors. El CAC s'ha adreçat també als proveïdors d'internet i els ha demanat que els retiri de forma immediata.

El CAC ha dut a terme aquesta actuació arran de l'elaboració de l'Informe sobre la presència a internet de continguts de risc en relació amb la mort per suïcidi, presentat aquest dilluns. El document mostra com a partir d'un discurs complaent envers la mort per suïcidi, aquests 15 continguts encoratgen i exhorten directament altres persones a suïcidar-se i els recomanen diversos mètodes. Així mateix, s'hi observa la proposta de crear "grups suïcides" o bé s'insta a formar part d'un suïcidi doble o col·lectiu.

A banda dels 15 continguts que insten a la mort pel suïcidi, l'informe del CAC detecta altres 15 continguts que presenten un missatge complaent envers la mort per suïcidi o són susceptibles d'afavorir un efecte imitatiu de l'acte suïcida. Són accessibles sense cap mena de registre previ ni de verificació de la majoria d'edat de la persona usuària.

Aquests 30 continguts difonen de manera reiterada fantasies suïcides que s'associen amb valors positius o romàntics com la pau, el descans, la valentia o la felicitat. Sovint s'hi mostren, a més, imatges explícites i reals de persones mortes per suïcidi, algunes d'elles, menors d'edat. Així mateix, en molts dels continguts s'hi detallen els sistemes considerats ràpids i indolors, es faciliten referències de medicaments concrets i es donen pautes i consells per dur a terme el suïcidi de forma eficaç.

En l'informe, el CAC alerta també que les rutines de navegació pròpies d'internet (fragmentada i amb accessos múltiples) fan que aquests elements, mitjançant els suggeriments dels cercadors mateixos, es juxtaposin per construir un discurs que, per a les persones i els col·lectius vulnerables, esdevé de risc.

El CAC reclama mecanismes de protecció

En la presentació de l'informe, el president del CAC, Roger Loppacher, va destacar la notable presència de continguts il·lícits i perjudicials a internet i a les xarxes socials. Segons ell, cal "identificar aquests continguts, combatre'ls amb tots els instruments legals que tenim al nostre abast, reclamar que la normativa s'adapti al nou escenari, i oferir eines i recursos a les famílies i als menors mateixos per tal que també hi puguin fer front des de la informació i la lectura crítica".

A més, Loppacher va reclamar que els proveïdors de serveis, les plataformes d'intercanvi de vídeos i les xarxes socials disposin de mecanismes de protecció eficaços per evitar aquests continguts, i que quan es realitzin cerques de paraules clau de risc ofereixin informació d'ajuda.

"L'informe alerta d'una realitat ignorada i ajuda a la sensibilització i conscienciació sobre la incitació a les autolesions i a la mort per suïcidi", va destacar la presidenta de Després del Suïcidi-Associació de Supervivents (DSAS), Cecilia Borràs. "Per a les persones en un estat de vulnerabilitat, ja sigui per l'edat, principalment l'adolescència, o per certes circumstàncies vitals, internet esdevé una font d'informació amb un efecte molt negatiu i de risc vital", va alertar.

El passat novembre, el Departament de Salut, el CAC i DSAS van publicar el document Recomanacions als mitjans audiovisuals sobre el tractament informatiu de la mort per suïcidi, amb l'objectiu que professionals i mèdia ajudin a informar sobre el suïcidi "de forma més acurada, correcta i sensible", i contribuir a "evitar els estereotips relacionats".

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

La direcció de la CCMA assumeix la multa-mordassa a Mercè Alcocer

El vicepresident de la CCMA, Brauli Duart, ha proposat als membres del consell de govern i el [...]

betevé condemna els atacs d'aficionats del Barça a un equip que cobria la final de Copa

Surrealisme és això: aficionats del Barça catalogant @beteve de premsa espanyola manipuladora [...]

Mediaset redueix els beneficis un 7,41% el primer trimestre

Mediaset també ha començat l'any perdent pistonada, però menys que la seva rival, Atresmedia. [...]

Mercats de Barcelona licita la gestió de l'estratègia de comunicació

L'Institut Municipal de Mercats de Barcelona ha obert el procés de licitació per a la [...]

Secuoya aconsegueix finançament per créixer

El grup Secuoya ha tancat un acord de finançament per valor de 100 milions d'euros amb el [...]

El nou Zoom Marques se centra en els 'influencers'

La seu de Foment del Treball a Barcelona acull aquest dimecres, de 9.15 a 12 h, una nova [...]

SER Catalunya distingeix tres nous projectes radiofònics d'estudiants

El jurat de la quarta edició dels Premis IdeaRàdio han guardonat els projectes La palestra, [...]

Convocat el 2n premi de recerca de models de negoci per a mitjans de proximitat

L'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC), en col·laboració amb la Xarxa [...]

Els beneficis d'Atresmedia cauen un 26% el primer trimestre

Atresmedia ha iniciat el 2018 amb beneficis, tot i que han disminuït respecte a l'exercici [...]

CAC i CST produiran continguts per detectar conductes de risc dels menors davant les pantalles

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el Consorci Sanitari de Terrassa han signat un [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.