comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 17 Juliol 2017 a les 20:51

La Direcció General de Mitjans de Comunicació ha sotmès a consulta pública una primera versió del projecte de Decret dels serveis de comunicació audiovisual comunitaris sense ànim de lucre a Catalunya, amb l'objectiu de recollir les opinions i el posicionament del sector. El període per fer aportacions finalitza el 31 de juliol.

Amb aquest decret es pretén regular les ràdios i les televisions del tercer sector catalanes per dotar-les de "seguretat jurídica" (actualment es troben en situació d'alegalitat), i al mateix temps prevenir la "proliferació" d'emissions comercials sense llicència. En aquest sentit, la DGMC assenyala que, en els últims anys, el nombre de mitjans comunitaris ha anat disminuint (actualment són una seixantena, principalment ràdios), mentre que el de mitjans comercials que emeten sense llicència s'ha anat incrementant.

El passat febrer, la DGMC ja va realitzar una consulta pública prèvia a l'elaboració del text per recollir l'opinió de la ciutadania en general i del sector en particular.

El projecte de decret

L'esborrany del Decret estableix que els serveis de comunicació audiovisual de caràcter comunitari són aquells prestats per entitats privades sense ànim de lucre, entenent com a tals "els serveis destinats a donar resposta a les necessitats socials, culturals i de comunicació específiques de les comunitats i els grups socials a què donen cobertura, així com a fomentar la participació ciutadana i la vertebració del teixit associatiu".

El text indica que, per poder operar, els mitjans del tercer sector s'hauran de sotmetre a un règim de llicència que recollirà les condicions el servei i els compromisos adquirits. El Consell de l'Audiovisual de Catalunya seria l'encarregat d'atorgar i renovar les llicències, que tindrien una durada de 15 anys. L'adjudicació es faria per concurs públic.

El document també assenyala que la programació dels mitjans comunitaris ha d'emetre's en obert i no pot contenir cap forma de comunicació comercial. Amb tot, s'accepten les contribucions en concepte de patrocini cultural per part d'entitats que integren l'economia social i del tercer secor, o per a la promoció en l'àmbit de la responsabilitat social corporativa.

També s'estableix que els continguts "no poden estar orientats al proselitisme religiós o polític, ni a l'adoctrinament o l'orientació ideològica o religiosa de caràcter excloent, dogmàtica o manipuladora, contraris als drets fonamentals".

L'esborrany indica que les entitats sense ànim de lucre hauran de justificar la procedència dels seus fons, així com el desglossament de les despeses i ingressos. A més, les despeses d'explotació no podran superar els 100.000 euros anuals en el cas de les televisions, i els 50.000 en el de les ràdios. També caldrà acreditar el pagament de drets, cànons o taxes que derivin de la seva activitat.

Consell de la Comunicació Audiovisual Comunitària

Aquesta primera versió del text del Decret preveu la creació del Consell de la Comunicació Audiovisual Comunitària sense Ànim de Lucre, un òrgan col·legiat de participació ciutadana i de consulta en la matèria que es reuniria amb caràcter ordinari dues vegades l'any.

El Consell estaria format per representants del Govern de les àrees competents en matèria de mitjans, del Consell de l'Audiovisual, de mitjans del tercer sector, d'entitats associatives locals i experts en l'àmbit de la comunicació.

Les funcions del Consell serien assessorar i informar el Govern en matèria de comunicació audiovisual comunitària; proposar la realització d'actuacions per promocionar-la; promoure l'elaboració d'estudis, informes i avaluacions sobre aquest àmbit; analitzar la informació sobre mitjans del tercer sector; elaborar i divulgar publicacions i guies de bones pràctiques; promoure la transferència de coneixement i el diàleg amb altres observatoris, institucions o organismes competents en la matèria, i analitzar l'impacte de les polítiques de les administracions públiques.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Els digitals en català baten rècords al setembre

La intensitat informativa prèvia al referèndum de l'1 d'octubre va fer que molts diaris [...]

La Universitat Cardenal Herrera organitza un congrés sobre el dret d'accés als mitjans

El Palau de Colomina de València acull de dimarts a dijous el Congrés Internacional EDIC I [...]

Convocats els 29ens premis periodístics Pica d'Estats

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha posat en marxa la 29a edició del Premi [...]

PP i PSOE acorden la intervenció de TV3 i Catalunya Ràdio

L'aplicació de l'article 155 de la Constitució que han acordat PP i PSOE contempla la [...]

Els periodistes gironins lliuren les 29enes Mosques de la Informació

La demarcació de Girona del Col·legi de Periodistes va celebrar aquest dijous al vespre el [...]

TV3 va ser la cadena més plural en la cobertura de l'1-O i TVE la que menys

Un informe del Consell Audiovisual de Catalunya sobre el tractament informatiu durant el [...]

eldiario.es posa en marxa una secció de família, criança i conciliació

Nidos és una nova secció d'eldiario.es dedicada a parlar de maternitat, paternitat, de nous [...]

El Suprem també avala l'ERO de RTVV

La Sala Social del Tribunal Suprem considera "ajustat a dret" l'acomiadament col·lectiu dels [...]

El 21 de novembre se celebrarà la 6a Jornada Internacional de Mitjans de Proximitat

L'auditori de La Pedrera de Barcelona acollirà el 21 de novembre la sisena Jornada [...]

Agredida una periodista de RAC1 en la concentració unionista de la Diagonal

La periodista de RAC1, Anna Vallhonesta, va ser agredida aquest dimecres al vespre mentre [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

6a Jornada Internacional de mitjans de proximitat
Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.