David Sáez (Santa Eulàlia de Ronçana, 1997) és el president de Canal SET, la televisió local de Santa Eulàlia de Ronçana. A punt de graduar-se com a periodista a la Universitat Autònoma de Barcelona, és un apassionant als mitjans de proximitat. Ha col·laborat a Televisió Cardedeu, Ràdio Ciutat de Badalona i, especialment, a Canal SET, el mitjà de referència del seu poble. Canal SET suma 30 anys com una televisió comunitària. A Comunicació 21, Sáez avança les bases amb les quals el mitjà afronta una nova etapa coincidint amb la celebració del 30è aniversari.

Com es fa televisió per un municipi com Santa Eulàlia de Ronçana que té 7.500 habitants?
[Somriu] És la gran pregunta. Santa Eulàlia de Ronçana és un poble peculiar, ja que compta amb una setantena d’entitats, una per cada set habitants! Tenint en compte que és un municipi que agrupa diverses urbanitzacions, Canal SET va néixer com un actor de cohesió social i continua jugant aquest paper. Tot i ser un poble petit, hi ha coses a explicar. I durant aquest temps, el poble s’ha fet seva la tele.

Què va impulsar a posar en marxar Canal SET?
Canal SET va néixer per donar resposta a un seguit de persones del poble que tenia el costum d’enregistrar actes amb una càmera. Va ser a principis dels anys 90, com la majoria de televisions locals. I des del primer dia neix com a televisió local comunitària, independent i sense ànim de lucre, un distintiu que es manté actualment, amb el consens polític i social de l’Ajuntament.

30 anys de Canal SET.
Som un mitjà local petit, amb història i amb vocació de servei públic. De portes endins, l’escull més rellevant durant aquests anys ha estat el procés d’adquisició de la llicència televisiva, un tràmit que estem superant per encarar el futur amb garanties.

Com ha de ser aquest futur?
Actualment estem en ple procés de transformació, estem immersos en una reflexió profunda a través de l’elaboració d’un pla estratègic per decidir el futur de la televisió local de Santa Eulàlia de Ronçana, amb la mirada posada al 2026. Ho fem implicant-hi tothom. I qui lidera aquest procés és un nou equip, que és qui abandera el relleu de l’equip fundacional, tenint en compte que la televisió d’avui no és la mateixa que la de fa 30 anys, i que calia una nova embranzida.

Per on passa aquesta reflexió profunda?
Una de les qüestions prioritàries és garantir que tothom pugui connectar-se amb Canal SET abans i després de la desaparició de la TDT. És una qüestió de supervivència. A més, tenim molt clar que s’ha d’enfortir la programació en directe, aprofitant que avui tècnicament és molt més senzill i econòmic. Hem d’esprémer al màxim aquest recurs. I també prioritzant els continguts més de proximitat, posar l’enfocament únicament en Santa Eulàlia.

Com es visualitza aquesta nova embranzida?
Tot just acabem d’inaugurar unes noves instal·lacions, amb un plató molt més gran. Hem renovat els informatius, no només la part visual, que ha estat dissenyada específicament per al consum a internet, sinó també en la forma d’explicar els continguts, amb una mirada més social, com en els inicis de la televisió, i també enfortint el vessant cultural en detriment del polític, que havia tingut molta cabuda en els informatius dels darrers anys. Aquests són alguns dels canvis més significatius que estem desenvolupant en els darrers mesos, però n’hi haurà més.

“Fruit dels projectes d’alfabetització mediàtica tenim una audiència jove i fidelitzada”

Un canvi rellevant és que, des d’aquest mes de març, Canal SET forma part de la família de La Xarxa.
De fet, tornem a formar-ne part, de moment tímidament. Ser a La Xarxa ens permetrà complementar els continguts de la programació, ja que en els darrers anys s’han dedicat molts esforços a elaborar continguts més generalistes, i ara tornarem a posar el focus a potenciar els continguts de proximitat amb els recursos tècnics i humans que disposem a la tele. És una oportunitat per treballar conjuntament amb altres mitjans de proximitat.

Quin és el fil conductor de la programació de Canal SET?
El SET informa, l’informatiu, és l’eix vertebrador de la programació de la cadena que es completa amb càpsules temàtiques, programes d’entreteniment, entrevistes, reportatges i cobertures especials d’esdeveniments destacats. Aquesta temporada hem estrenat SET segons, un programa d’entreteniment fet per un equip de joves que està tenint molt bona rebuda.

Una televisió comunitària és viable?
Sí, per descomptat. Canal SET la integra un equip totalment professionalitzat i, a banda, un equip de col·laboradors no remunerats (una trentena) que donen un valor afegit al projecte. L’èxit d’una televisió així és la participació de la comunitat; això passa perquè aquesta comunitat no només hi sigui representada amb els continguts que s’emeten, sinó també amb la gent que hi participa. És cert que el model de voluntariat ha canviat, i és un aspecte que estem treballant amb experts de la comunicació.

Un dels grans distintius de Canal SET és el projecte d’alfabetització mediàtica.
És un projecte adreçat a les escoles del municipi que va iniciar-se el primer any de la posada en marxa de la tele. Més enllà de dotar de recursos als estudiants sobre el funcionament dels mitjans de comunicació, ha estat tradicionalment la pedrera de Canal SET.

De quina manera?
Des d’aquest projecte hem engrescat molts joves a col·laborar amb el projecte. A més, fruit dels projectes d’alfabetització mediàtica (actualment n’hi ha quatre en marxa) tenim una audiència jove i fidelitzada, cosa que desgraciadament no passa en moltes televisions locals. Reconeixen la marca, se la fan seva i la tenen com a referent. Majoritàriament, l’audiència és gent gran, però tenim un bon pòsit de gent jove, cosa que ens garanteix el futur.