Foto: Joanna Chichelnitzky

Maravillas Rojo Torrecilla (Barcelona, 1950) és l’actual presidenta d’Abacus. Llicenciada en Ciències Polítiques, Econòmiques i Comercials per la Universitat de Barcelona i Senior Executive (Programa de Direcció general) per ESADE, ha exercit diversos càrrecs de l’administració pública al llarg de la seva carrera. Va ser directora de l’INEM de la província de Barcelona (1991-1995); tinent d’alcalde i regidora de l’Ajuntament de Barcelona (1995-2007); secretària general del Centre Iberoamericà de Desenvolupament Estratègic Urbà (CIDEU) (2004-2018). A Comunicació 21, Rojo desgrana el full de ruta d’Abacus en un moment determinant, quan la fusió amb el grup Som* ja supera el seu primer any.

Abacus es troba en un important procés de digitalització i transformació tecnològica.
Abacus va néixer l’any 1967 per donar resposta a unes necessitats i uns reptes d’aquell moment. Un dels reptes era la renovació pedagògica. Han passat els anys en els quals Abacus ha anat adaptant-se a les noves necessitats. Avui els reptes que tenim en educació i cultura són molt grans, però hi ha altres reptes rellevants.

Una de les noves branques és Abacus Mèdia. Per què és estratègica per al grup?
Una de les demandes és la creació i la difusió de continguts, disposar de mitjans audiovisuals i plataformes. Si no tenim les eines adequades és difícil respondre a les necessitats i als reptes que ens està plantejant el món de l’educació i la cultura. La vocació d’Abacus és donar resposta a tots aquests reptes. Per això és tan estratègic poder disposar d’eines que de manera transversal ens permetin digitalitzar l’organització.

L’any passat Abacus va aprovar un pla estratègic molt ambiciós, però només a dos anys vista.
El pla estratègic és de curta durada perquè avui les estratègies són molt canviants. En aquest pla vam abordar les línies estratègiques i fins a 16 projectes a desenvolupar. El pla estratègic ens ha portat a plantejar una reorganització d’Abacus. Avui l’organització compta amb cinc àrees d’activitat econòmica.

Quines?
Les anomenem Abacus Original, Abacus Escolar, Abacus Mèdia, Abacus Plataforma (de continguts audiovisuals) i Abacus Editorial. Totes aquestes línies d’actuació fan d’Abacus una xarxa potent i ens permeten ser ambiciosos des de l’interès col·lectiu.

“En l’àmbit de cultura, hi contribuirem aportant nous continguts audiovisuals a través d’una plataforma”

La Secretaria de Mitjans de Comunicació els ha atorgat una subvenció per valor de 490.000 euros. La intenció és crear “una nova plataforma digital per enfortir la premsa local”. Quin és el projecte en concret i quan l’anunciaran?
Abacus Mèdia no és un projecte nou, ja existia. Ara li hem posat un nom i persegueix la digitalització de les 17 capçaleres especialitzades o locals. Així, es destinaran tots els recursos propis i externs que ens arribin a la cooperativa.

Per què Abacus, sent una cooperativa, però també una entitat privada, ha de crear una plataforma de suport a la premsa local?
Som una cooperativa singular, som únics a Catalunya dedicats al món de l’educació i la cultura. Això implica estar molt arrelats en el territori. Volem continuar treballant, i si és possible i és oportú, ampliarem el nombre de capçaleres locals d’Abacus Mèdia.

Es pot produir alguna col·lisió o superposició amb associacions molt arrelades al país com l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) o l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC), que tenen només com a finalitat el suport a la premsa local?
No tinc prou coneixement. Espero i desitjo que no, que no sigui així. En tot cas, farem tot el possible perquè sempre hi hagi diàleg, mà estesa i treball compartit.

Foto: Joanna Chichelnitzky

Volen impulsar en el futur un diari digital amb continguts periodístics?
No em consta, però probablement no sigui la persona que pugui respondre aquesta pregunta.

Ideològicament, on situaria Abacus Mèdia?
Abacus és una cooperativa amb vocació de transversalitat i continuarem treballant perquè tothom hi tingui cabuda.

“Posarem en marxa una editorial juvenil. Som líders en la distribució de llibre infantil i juvenil a Catalunya”

Després de poc més d’un any de la fusió de Som* i Abacus, quina valoració en fa?
La valoració és molt positiva, oportuna i necessària. Hem pogut sumar dues marques amb una llarga trajectòria, a més de sumar talent, projectes, continguts i activitats, cosa que ens ha fet més forts, més sòlids i amb més capacitat de donar resposta als reptes que ens plantegem en l’àmbit de l’educació i la cultura. I ho farem amb una mirada transversal, amb la finalitat que els continguts i les aportacions que es facin siguin d’una àmplia repercussió pública i que contribueixin en una societat millor, més plural i més justa.

Tenint en compte la dimensió dispar dels dos grups i la delicada situació financera de Som* (antigament Grup Cultura 03), és millor dir que va ser una absorció?
Una cosa són les qüestions formals i una altra les qüestions de dinàmica real. Més enllà que una cooperativa és molt més gran que l’altra, les dues marques van arribar en el moment de la fusió totalment sanejades. Avui, el més rellevant és que som una única associació, que és forta i sòlida, i sent la suma de totes dues. Cadascuna va aportar la seva expertesa, la seva trajectòria i la seva capacitat de generar projecte.

En el procés d’execució i integració de les dues marques, va prevaldre Abacus sobre Som*?
Abacus és la marca, amb el consens de tothom. Ho dic amb alegria, perquè hi ha un orgull de marca per part del conjunt de l’organització. Però Abacus és una gran marca, una marca paraigües de la qual en formen part altres marques dins la mateixa organització.

Com es va gestar decidir introduir continguts al grup? Permeti’m l’analogia: han passat de ser una empresa de hardware a també ser-ho de software. No és un moviment arriscat?
Sempre hi ha riscos. Si no hi ha risc, no hi ha capacitat d’innovació i de proposta. Durant el procés de fusió, molt transparent, es va parlar amb tots els socis de les cooperatives Abacus i Som*. Vam coincidir en què era oportuna i necessària la complementarietat de la línia de botigues, de venda i de producte amb la línia de continguts. És a dir, que per donar respostes en educació i cultura era imprescindible disposar també d’una plataforma de generació de continguts.

“Si és possible i és oportú, ampliarem el nombre de capçaleres locals d’Abacus Mèdia”

Un dels objectius en el moment de la fusió era convertir-se en el gran operador de l’economia social especialitzat en la creació i distribució de continguts culturals i educatius. Creu que ho han aconseguit?
Estem en aquest procés. Estem disposats a col·laborar amb tothom, tenim múltiples relacions d’intercooperació, treballem intensament amb el moviment cooperatiu en l’economia social i tenim vocació de ser un motor i un referent de l’economia cooperativa i, també, de l’economia en general en l’àmbit de l’educació i la cultura des de la gestió cooperativa.

Com estan afrontant els reptes derivats de la digitalització, i com tenen previst aplicar-la en la xarxa de botigues?
Forma part de l’àrea Abacus Original, que abraça la xarxa de botigues, el web i la central logística, i té com a objectiu millorar el nostre servei de productes al conjunt de la població. Aquest àmbit d’actuació necessita una digitalització i modernització extensa, i justament estem tancant el pla d’inversions i el pla de digitalització. La resposta la podrem explicar ben aviat.

Foto: Joanna Chichelnitzky

Com els va afectar la pandèmia en la dinàmica de la cooperativa?
Terriblement. Va ser molt dur, tenint en compte que fruit de les restriccions vam tenir les botigues tancades durant vuit mesos. Però he de dir que hem pogut tirar endavant, i avui tenim un equip molt implicat que ha fet possible que estiguem en els nivells de prepandèmia i complint els pressupostos fixats.

Fa molt poc, una de les operacions més rellevants va ser la venda de la nau logística, un actiu valorat en 31 milions d’euros. Per què es van veure obligats a fer aquesta operació?
Va ser una operació molt oportuna i molt positiva. Ens ha permès reforçar el balanç i abordar inversions que eren imprescindibles.

El Departament d’Empresa i Treball ha atorgat una subvenció de 5 milions d’euros a Abacus per al desplegament d’un projecte considerat estratègic, en el marc del programa Projectes singulars. En què consisteix aquest projecte?
El suport públic que rebem va destinat al pla d’inversions. Destinarem 30 milions d’euros en cinc anys a invertir en digitalització, en la millora de les botigues, el web i la central logística, a més de la creació d’una plataforma audiovisual i de contingut.

“Abacus vol un accés a la cultura i a l’educació més ampli, plural i transversal”

La Federació de Productores Audiovisuals, PROA, ha explicitat el seu suport a la petició de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) perquè el Govern incrementi la dotació pressupostària per destinar-la a nous continguts de producció externa. Quina mirada hi posa des d’Abacus?
Tot el que ens permeti apropar de manera més àmplia i útil la cultura i l’educació al conjunt de la societat ho veurem positiu.

Quin espai pot tenir Abacus en l’ecosistema audiovisual català, que té força dificultats per avançar i créixer?
Abacus pot ser un motor, una eina per ampliar aquest mercat. Repeteixo: el que ens interessa és que hi hagi un accés a la cultura i a l’educació més ampli, plural i transversal. Aquí ens hi trobareu sempre.

Quins són els projectes que tenen previst desenvolupar en l’àmbit de la cultura?
Posarem en marxa una editora juvenil, perquè som líders en la distribució de llibre infantil i juvenil, però volem tenir editorial pròpia. En l’àmbit de la xarxa de botigues, continuarem ampliant i potenciant els perfils dels nostres llibreters i llibreteres. En l’àmbit de cultura, hi contribuirem aportant nous continguts audiovisuals. A més, millorarem el servei que oferim a les escoles, amb nous continguts en STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) i robòtica.

“Abacus és una cooperativa que és propietat de la gent, té una governança de persones que som voluntàries”

En l’àmbit editorial, Abacus va estrenar fa uns mesos un nou model de llibreries. Com està funcionant i com s’està implementant arreu del país?
Està funcionant molt bé, ha estat un gran encert. Estem treballant amb l’objectiu que els llibres estiguin ben a prop de la gent. Ara mateix estem duent una campanya de promoció adreçada als joves perquè obtinguin l’abonament cultural que atorga el Ministerio, en la qual des d’Abacus els hi tramitem l’accés. He de dir que aquesta campanya està tenint molt bona resposta i espero que vagi a més.

La revista Sàpiens suma 20 anys de trajectòria. Què simbolitza dins d’Abacus?
Sàpiens és una marca molt consolidada i les distincions que ha rebut darrerament encara l’han reforçat molt més.

Quin futur li augura al format paper de les seves publicacions?
Fa uns anys, alguns experts auguraven molt poc futur al paper, i la vida els ha demostrat que no és exactament així. El pes específic del llibre digital va créixer, però té sostre. El format paper continua viu, i penso que continuarà així.

L’economia social (aquella que posa en primer lloc les persones) ha vingut per quedar-se?
La contribució més gran que ha fet l’economia social (que va néixer el segle XIX) és posar les persones en el centre i no el capital. Abacus és una cooperativa que és propietat de la gent, té una governança de persones que som voluntàries. És una organització que es dedica a fomentar l’educació i la cultura per l’interès col·lectiu. Quan és així, és una necessitat per contribuir a una societat més equitativa.

Foto: Joanna Chichelnitzky

Abacus va recaptar, el Nadal passat, més de 110.000 euros a la causa d’Open Arms. És una de les iniciatives més boniques que han fet?
Abacus fa molt temps que fa un seguit d’aportacions a partir de col·laboració amb entitats que contribueixen en la societat. Ho hem fet amb Creu Roja, la Fundació Esplai o el Raval. Hi ha moltes maneres d’aportar diners i de posar en valor activitats humanitàries que són imprescindibles, com és el cas d’Open Arms.

Aquest 2022, Abacus arribarà als 100 milions de facturació, sumarà més d’un milió de socis de consum i té 560 socis cooperatius. On és el sostre?
No hi ha sostre! Quan l’ambició és col·lectiva i no és personal, la força és gran. I nosaltres volem tenir força perquè tenim ambició col·lectiva.

Què simbolitza avui Abacus?
Un referent de l’educació i la cultura, una empresa cooperativa de propietat de la gent, una entitat amable i treballadora.

Fins a quin punt està forta la marca d’Abacus o cal modernitzar-la?
La marca és forta, fa més de 50 anys que existeix. Cal modernitzar les maneres de fer i de gestionar els productes i els serveis. Renovar la manera d’actuar, però potenciant l’essència amb la qual existim. Estic convençuda que ara mateix estem potenciant l’essència i la raó per la qual existim.

“Alguns experts auguraven molt poc futur al paper, i la vida els ha demostrat que no és exactament així”

Vostè té una trajectòria professional extraordinària…
Al llarg de tota la meva professional he estat vinculada a l’ocupació i a l’emprenedoria. He de recordar que vaig iniciar la meva vida laboral com a professora de temes cooperatius; a més, als 25 anys, vaig ser presidenta de La Vanguardia Obrera, una cooperativa de consum. Més endavant, vaig participar en el primer consell assessor de la cooperació de la Generalitat democràtica i en l’elaboració de la primera llei de cooperatives catalanes.

Com va aterrar a Abacus i què la va motivar a sumar-s’hi?
Sempre he estat vinculada en el món cooperatiu. En la darrera etapa de la meva vida professional vaig formar part de l’àrea d’Economia Social del Departament de Treball dirigint el programa AraCoop. En aquesta etapa vaig tornar a contactar amb moltes cooperatives i en el moment de la meva jubilació se’m va proposar que participés d’Abacus. Em va semblar un gran projecte, m’agrada estar arrelada a la realitat, així que agraeixo molt aquesta oportunitat.

Segueix al peu del canó amb gairebé 72 anys. Es veu amb capacitat per pilotar l’expansió d’Abacus?
Tinc ganes, curiositat i voluntat de col·laborar. Ara bé, sense un gran equip, una voluntat compartida i la il·lusió col·lectiva és impossible tirar endavant un projecte d’aquestes dimensions. Els projectes que tenen força son fruit de la implicació i la il·lusió d’un equip de persones, i jo formo part d’aquest equip.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram