Les 26 publicacions que edita el Grup Comunicació 21 afronten l’any 2024 preparant un ambiciós pla de consolidació que permetrà un increment de la seva visibilitat. Tant a la divisió de publicacions de proximitat metropolitana sota la marca Línia com a la divisió de temàtics amb Comunicació 21, Exterior, Cultura 21 i Espai.Mèdia, el Grup es prepara per fer un salt d’escala i avançar en la penetració en tots els mercats en els quals opera.

Fundat l’any 1999, el Grup Comunicació 21 sempre s’ha caracteritzat per defensar el valor de la proximitat. Líder absolut en el segment de proximitat metropolitana en català amb les seves 21 edicions territorials Línia, el Grup redobla l’aposta per la informació hiperlocal incrementant la seva visibilitat amb la implementació del programa dels seus 200 expositors.

Línia disposa de la xarxa d’expositors més gran de l’àrea metropolitana

Línia cobreix mercats municipals, centres cívics i biblioteques, però també indrets amb molt trànsit de vianants, com els centres comercials El Triangle, Maremàgnum o el cafè Zurich de plaça Catalunya. Només a la Rambla de Barcelona, per exemple, Línia disposa de 25 expositors, dos d’ells al mercat de la Boqueria. També es poden trobar als teatres Liceu i Poliorama.

Les publicacions Línia cuiden especialment la cobertura als barris més perifèrics, com per exemple els expositors ubicats als mercats municipals de la Salut, Sant Roc o Llefià (a Badalona), o al mercat de la Marina (a Sants-Montjuïc) o al de Nou Barris, sense descuidar els més cèntrics de la ciutat de Barcelona, com els sis expositors que hi ha al mercat de Sant Antoni. Així doncs, es tracta de la xarxa d’expositors més completa del sector, i les excel·lents ubicacions permeten a l’editora fer un salt en la visibilitat.

Les publicacions del Grup: una eina de cohesió territorial

Amb una triple aposta que combina, de forma equilibrada, el format paper, el món digital i el físic amb l’Espai Línia, els periòdics hiperlocals del Grup Comunicació 21 i també la seva potent divisió de publicacions temàtiques han estat tradicionalment compromesos amb el bon periodisme, rigorós i proper, així com amb la cultura, la llengua i el país.

Línia sempre ha estat un èxit compartit: lectors i anunciants, combinats amb la força de la informació local, donen una fórmula que no s’havia implementat mai a tota l’àrea metropolitana. Les publicacions del Grup Comunicació 21 defensen el periodisme practicat i entès des de la ferma convicció de servei al ciutadà i a la societat de la qual formen part. Totes les seves publicacions descansen sobre aquest compromís de proporcionar al lector informació de qualitat, tractada amb rigor i presentada amb claredat perquè disposi de les eines de reflexió i de coneixement necessàries per desplegar plenament i amb totes les conseqüències la seva condició de ciutadà.

“Línia comparteix la diagnosi que situa la necessitat urgent de trencar les fronteres i muralles invisibles, però existents, que encara s’aixequen entre les diferents ciutats metropolitanes”

Línia ja és el principal referent de la informació de proximitat en català als barris de Barcelona i també a la seva àrea metropolitana. Comunicació 21, embrió del Grup i fundat l’any 1999, és el mitjà de referència en la seva temàtica, com també ho és Exterior.cat en la informació de la Catalunya exterior. El Grup disposa també d’una publicació específica sobre la incipient indústria espacial catalana i la transformació digital: Espai.Mèdia.

I el temàtic Cultura 21 celebrarà enguany els 18 anys d’existència. Finalment, el pròxim 29 de febrer, el Grup Comunicació 21 presenta una nova publicació en el seu portfoli: Orgull, dedicada exclusivament a la reflexió LGTBIQ+, més necessària que mai a causa de la involució global en què viuen els diferents col·lectius.

Trencar les fronteres i muralles invisibles entre ciutats

La decisió de fer realitat el diari metropolità Línia és sobretot fruit d’una profunda reflexió sobre les necessitats informatives del ciutadà que no han tingut resposta fins ara, i també de l’exigència que s’imposa l’empresa editora de fer realitat projectes periodístics que puguin resultar transformadors en el mitjà i el llarg termini.

Línia pretén contribuir a cobrir el buit informatiu que afecta aquesta realitat física, humana, social, econòmica i cultural que és tota l’àrea metropolitana.

Però a aquest objectiu, purament periodístic, se suma també la voluntat d’esdevenir una eina de debat serè i profund sobre Barcelona i l’àrea metropolitana. I ho és perquè Línia comparteix la diagnosi que situa la necessitat urgent de trencar les fronteres i muralles invisibles –però existents– que encara s’aixequen entre les diferents ciutats que conformen aquesta realitat geogràfica i humana per poder multiplicar-ne exponencialment les seves potencialitats de creixement.

Un creixement que a Línia entenen més enllà de la mera dimensió econòmica i que abraça també la cultura de proximitat i les tendències culturals, les temàtiques LGTBIQ+ i els feminismes, les infraestructures, la mobilitat, els equipaments, la sostenibilitat, la visibilitat internacional i tantes altres qüestions, totes elles rellevants en el marc d’una societat en plena transformació i que ha d’afrontar reptes cada cop més exigents.

“Fem periodisme, no activisme. Expliquem el que passa, no en som els protagonistes”

L’empresa editora fa periodisme reposat, serè, responsable, allunyat de la cridòria i de l’exageració. Un dels lemes del Grup Comunicació 21 és Fer periodisme, no activisme. Les publicacions expliquen el que passa, no en som protagonistes. El lector hi troba també periodisme crític, sempre necessari, però no practicat d’una manera gratuïta i inoperant, sinó des de la voluntat d’esdevenir una eina útil i positiva de diàleg i de transformació. Línia aposta també per l’opinió de qualitat, i per això publica un ampli ventall de columnistes transversals per aportar, des de la pluralitat d’idees i de pensament, eines de reflexió i d’anàlisi per enriquir el debat públic de Barcelona i la seva àrea metropolitana.

1999

Per David Centol

Editor del Grup Comunicació 21

Fa 25 anys, l’empresa més gran del món era una petroliera, estàvem a punt d’enterrar la pesseta i Bill Clinton se sotmetia a un impeachment per unes taquetes orgàniques a la falda d’una becària. Cohabitàvem encara amb els diskettes i les cassettes, el rotllo fotogràfic (Kodak era una marca important), els beepers (‘busques’), els transistors de ràdio de piles (encara queda algun noctàmbul que els utilitza), el discman i les càmeres fotogràfiques, que disposaven d’un servei trencador: permetien fer fotos de nit gràcies a l’anomenat flaix… Fa mal als ulls seguir amb la llista perquè un excés de nostàlgia mai és bo, però fa 25 anys la majoria dels periodistes de l’actual redacció del Grup Comunicació 21 estaven fent secundària, primària o no havien ni nascut, i tot just començava una sèrie que va marcar un abans i un després en gairebé tot: Los Soprano.

Pocs mesos abans que acabés el segle i comencessin els neguitosos anys 2000, naixia modestament aquesta revista que teniu a les mans i el digital que la va acompanyar posteriorment, un dels primers mitjans que van néixer a la xarxa catalana, juntament amb VilaWeb i NacióDigital. Google havia nascut només un any abans i la velocitat a internet era una llosa. La revista va néixer només vuit anys abans que Steve Jobs digués una de les frases més transformadores per a la vida humana quan en una presentació a Cupertino va afirmar: “… Ah, sí, i una cosa més”.

No cal recordar que, quan va néixer Comunicació 21 i es va fundar el Grup Comunicació 21, no existia Twitter (ara X), ni Instagram, ni Facebook, ni el 5G ni els iPhone. Tot això eren conceptes inexistents o, com a molt, només somnis i idees aïllades que estaven més a prop de La dimensió desconeguda que va emetre TV3 que de la realitat d’uns usuaris feliços amb els nostres moderns artefactes de finals del segle XX. Com serà tot d’aquí a 25 anys…

Per què va néixer Comunicació 21? Senzill: en aquell moment no hi havia cap publicació específica del sector de la indústria dels mitjans a Catalunya, i el més sorprenent és que 25 anys després continuem vius i seguim sols. En aquests cinc lustres, entre el paper i el digital hem publicat més de 40.000 notícies, entrevistes i reportatges sobre la comunicació a Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Andorra i la Catalunya Nord. I més de 300 professionals hi han opinat amb els seus articles de forma estable o puntual. És necessari mencionar el professor Joan Corbella, que sempre, fidel des del número 1, ens ha acompanyat publicant les seves anàlisis, i espero que ho faci per molts anys més.

En aquests 25 anys, Comunicació 21 i el Grup han viscut terratrèmols, huracans, guerres civilistes, crisis i angoixes on el romanticisme amb el qual van néixer (necessari per néixer) va donar pas al pragmatisme més auster (necessari per subsistir), i d’aquest al realisme cínic (necessari per persistir i existir avui dia). Fent una analogia: passar de tenir a la paret el pòster de Madonna al de Winston Churchill i no generar una neurosi no és fàcil. Resiliència és una paraula poc abstracta per a mi.

Article publicat al número d’hivern 2024 de la revista Comunicació 21.

El Laboratori d’Idees Creatives i la difusió de la cultura de proximitat: neix Espai Línia 2
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram