El consell de govern de la CCMA ha decidit aquest dilluns aturar el procés d’externalització de la gestió dels espais publicitaris de Televisió de Catalunya, al concurs públic del qual s’havien presentat els grups Godó i Zeta. D’aquesta manera, la publicitat continuarà en mans de TV3.

La direcció de la Corporació ha justificat la decisió perquè “les raons que van conduir a la necessitat de trobar noves fórmules en la gestió comercial han canviat”. Les principals causes d’aquest canvi d’escenari, són, per una banda, els “indicis de recuperació” arran de “l’evolució positiva” dels ingressos publicitaris de la CCMA durant el darrer trimestre de 2013 i el primer d’aquest any, i de l’altra, la reducció de canals en el mapa de la TDT.

L’aturada de l’externalització ha comptat amb els vots favorables dels tres consellers proposats per CiU (el president Brauli Duart, Núria Llorach i Antoni Pemán) i el del PSC (Josep Vilar), i l’abstenció del del PP (Armand Querol).

Aposta per la venda multicanal

Un altre dels motius adduïts per la direcció és la derogació per part del Parlament (al gener, en la Llei d’acompanyament dels pressupostos de la Generalitat) de la disposició addicional segona de la Llei de la CCMA, introduïda en la reforma de la normativa de febrer de 2012, la qual preveia la reducció progressiva dels ingressos publicitaris a Catalunya Ràdio fins a la seva desaparició. Això permet de nou la venda conjunta de la publicitat dels diferents mitjans, segons destaca l’ens.

“La realitat actual permet potenciar les sinergies que es puguin aconseguir amb la comercialització conjunta de la publicitat a Televisió de Catalunya, Catalunya Ràdio i els mitjans digitals de la CCMA sense cap condicionant”, assenyala l’empresa en un comunicat.

Amb la suma d’aquests factors, doncs, la direcció ha decidit apostar per reformular el sistema actual de gestió publicitària i recuperar les polítiques de venda multicanal. Segons la Corporació, això ha de permetre una millora de l’eficiència comercial i, per tant, dels ingressos.

“Decisió política”

El comitè d’empresa de TV3 ha celebrat que la publicitat continuï en mans de la cadena: “Finalment el sentit comú, la lluita, la pressió i l’argumentació s’han imposat i han impedit que la segona font d’ingressos de la televisió pública catalana es privatitzi”, afirma en un comunicat.

Els representants dels treballadors, però, no es creuen els arguments utilitzats per la direcció. Segons el comitè, la marxa enrere és una “decisió política” com en el seu dia ho va ser, segons ell, l’inici del procés d’externalització.

Oposició dels treballadors a l’externalització

L’empresa havia justificat l’externalització per la davallada publicitària dels darrers anys i per un mercat dominat pel duopoli Mediaset-Atresmedia. La mesura, però, comptava amb l’oposició frontal de la plantilla, que s’havia mobilitzat diverses vegades contra la possibilitat que la publicitat la gestionés Godó, donant per fet que seria el grup que guanyaria el concurs.

A banda de l’oposició dels treballadors, l’externalització també era rebutjada per ERC, principal soci del Govern, a més d’ICV-EUiA i les CUP. De fet, el procés va rebre el vistiplau del Parlament gràcies als vots de CiU, PSC i PP.

Un estudi del col·lectiu de treballadors Jo Estimo TV3 havia alertat que, si es tirava endavant l’externalització, la cadena podria reduir els ingressos entre 17 i 25 milions anuals fins al 2016, i que en total podrien arribar als 150 milions si la concessió s’allargava fins al 2019, tal com contemplava el concurs.