El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha multat amb 12.001 euros Emissions Digitals de Catalunya per l’emissió de comunicació comercial encoberta de la marca Mundonatural en el programa Mundo Natural Health & Beauty, emès per 8tv el 6 d’octubre de 2022.

Es tracta d’una infracció administrativa considerada greu que ha estat sancionada amb la quantia mínima prevista per la Llei de la comunicació audiovisual de Catalunya. D’aquesta manera, l’ens regulador resol l’expedient obert al març.

En l’anàlisi de l’emissió, el CAC va constatar: la presència de la marca Mundonatural en la careta inicial del programa (on el títol contenia el nom i el logotip de l’empresa); en la participació del director de comunicació de Mundonatural compartint taula amb la conductora del programa; una promoció verbal i visual de la marca durant tota l’emissió (logotip en una pantalla en el plató, sobreimpressions i referències verbals); el fet que els productes promocionats pel programa són creats per Mundonatural, i que les referències a la marca van aparèixer en gairebé totes les seccions.

Per altra banda, el Consell de l’Audiovisual va comprovar que l’emissió analitzada no presentava cap element d’identificació de la naturalesa publicitària de la marca Mundonatural i dels seus productes.

Per la seva part, EDICA va al·legar (fora de termini) que no es va voler amagar el caràcter publicitari de l’emissió, i que havia estat un error involuntari al no incorporar els mes mecanismes identificatius previstos en la normativa.

“Incitació a la compra”

Així doncs, el Consell de l’Audiovisual conclou que es tracta d’una “presentació amb un propòsit publicitari intencionat que, a més, pot induir a error el públic pel que fa a aquest propòsit. Així, sota l’aparença d’un contingut divulgatiu sobre salut, benestar, alimentació i bellesa, aparentment objectiu i aliè als interessos propis del titular de la marca Mundonatural, s’emmascara un contingut publicitari”.

El CAC apunta que el programa Mundo Natural Health & Beauty, a més de desdibuixar la distinció entre publicitat i contingut editorial, va donar “una informació esbiaixada sobre les temàtiques tractades”, generant una “necessitat de consum, atesa la creença d’estar veient un programa amb un contingut única i exclusivament divulgatiu”.

L’ens regulador afegeix que la presència i promoció de la marca en l’espai, juntament amb les referències verbals de la conductora el programa indicant on es podien comprar els productes, constitueixen “una incitació directa a la compra”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram