El diari El País s’està preparant per transformar-se de forma imminent en un mitjà “essencialment” digital, en una “gran plataforma generadora de continguts” que es distribuiran en diferents suports. Així ho explica el seu director, Antonio Caño, en una carta oberta publicada dijous.

Això no vol dir que es prescindeixi del paper, sinó que s’adapta als actuals hàbits de consum i es prepara per als nous que vindran. “Assumim el compromís de seguir publicant una edició impresa d’El País de la màxima qualitat durant tot el temps que això sigui possible”, assenyala Caño, malgrat les circumstàncies: “Es pot donar ja per fet que l’hàbit de comprar el diari al quiosc ha quedat reduït a una minoria”, reconeix.

En la missiva, el director del diari també remarca dues tendències de present i, sobretot, de futur per a El País. Una és l’actual aposta per la imatge i el vídeo. L’altra, és que el mitjà “és i serà cada vegada més americà, ja que és a Amèrica on el nostre creixement és més alt i la nostra expansió més prometedora”, argumenta.

Sistema de sincronització d’equips i canals

Per dur a terme aquesta transformació, s’estan fent obres a les instal·lacions del diari per facilitar el trànsit “de la feina d’ahir a la de demà”. Segons Caño, el mitjà passarà del l’anomenada integració de redaccions a “un nou sistema de sincronització d’equips i canals”, amb eines que puguin “atendre amb rapidesa i qualitat” les demandes d’informació.

La nova redacció no tindrà despatxos, i al mig de la planta principal s’instal·larà un espai obert dedicat a la creació i la coordinació d’informació i a la seva distribució pels diferents canals.

“El centre d’aquesta redacció tindrà un modern pont de comandament, en el qual hi haurà perfils periodístics, de desenvolupament tecnològic, d’edició gràfica i de vídeo, de disseny, de producció, de mesurament d’audiències, de xarxes socials, de SEO i de control de qualitat. Des d’allà es crearan noves narratives i noves maneres de comunicar que seguiran mantenint aquest diari en l’avantguarda del periodisme global”, explica Antonio Caño.

La incertesa de l’àmbit digital

Malgrat la imminent transformació d’El País en un mitjà digital, Caño adverteix sobre la situació “incerta” que hi ha en aquest àmbit. “La massiva transferència de lectors del web als telèfons mòbils, així com l’aparició de nous dispositius portàtils i d’amenaces recents, com els bloquejadors de publicitat, a més d’altres de més conegudes, com la instal·lació de la cultura de la gratuïtat, fan molt complex també l’horitzó en el terreny dels nous mitjans”, afirma en la seva carta oberta.

“Començo a tenir la impressió que el pas del paper al digital és només un, i no el més gran, dels molts passos que els diaris haurem de fer fins a arribar al nostre veritable espai futur”, afegeix al respecte. 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram