Foto: Ulrica Fagerström / Yle

L’Associació de Productores de Documentals ha distingit Jenny Westergård amb el Premi Honorífic ProDocs en reconeixement a la seva trajectòria i aportació al gènere. La periodista treballa des de fa 39 anys a la corporació de radiodifusió pública de Finlàndia, des d’on ha potenciat aquest gènere audiovisual.

“Aquest guardó és el reconeixement a tota una trajectòria de dedicació al documental, un gènere en el qual Westergård ha destacat per la seva cerca constant d’històries contemporànies d’interès humà amb un fort estil visual. Històries interessants i personatges molt ben treballats en un context social, polític o filosòfic”, assenyala ProDocs en un comunicat.

L’acte de lliurament tindrà lloc el 8 de maig en el marc de la 26a edició Festival Internacional de Cinema Documental DocsBarcelona, que se celebra entre el 2 el 12 del mes.

L’entitat va crear el Premi Honorífic ProDocs l’any passat, i en la seva primera edició el va concedir al periodista Joan Salvat i Saladrigas.

El documental com a reflex de la societat

“La majoria dels cineastes documentals tenen interès en els éssers humans, la societat i el futur. Si aconsegueixes obrir un cor, alguna finestra, despertar un nou pensament, oferir una nova perspectiva sobre alguna cosa que l’audiència no ha vist, sempre es converteix en un èxit”, assenyala Jenny Westergård.

“La situació del documental, d’alguna manera, reflecteix la situació de la societat. A Europa, la situació política està canviant, i això afecta tant la indústria independent, com als cineastes, com a la radiodifusió pública, a la qual represento en certa manera”, afirma la periodista finlandesa.

Els desafiaments del gènere

Westergård defensa que la realització de documentals és “encara més important” en moment de tensió social com l’actual, especialment per la seva importància com a eina per generar consciència en la societat, i constata que el finançament continua sent un gran obstacle per al gènere.

A més, periodista alerta que el documental s’enfronta a un nou desafiament: l’ús de la intel·ligència artificial en les produccions. “Som cineastes documentals, no de ficció, i per això hem de preservar la confiança de l’audiència en la manera com tractem la realitat, perquè la gent confiï que allò que els mostrem és real. Amb les noves tecnologies i la IA, especialment, resulta molt fàcil falsificar tot el material, els documents i tot”, adverteix.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram